BETYR KOMPE NOE FOR DEG? DET GJØR IKKE DET FOR MEG

DET ER EN AV DE MATRETTENE JEG IKKE LIKER.

Så ville skjebnen eller noe sånt, at akkurat det er en av livrettene til min flinke ektemann. Du vet, han som er smakspanel, vaktmester, selvoppnevnt oppvaskhjelp, umulius og alt annet en ektemann skal være.
Han elsker kompe, sørlandskompe. I den grad at det ville være umenneskelig å nekte ham det. Men han må lage dem selv. Og det gjør han med fryd og glede. For ikke å snakke om hvilken fryd han spiser dette med. 
Mat for menn

 For å få ei skikkelig opskrift måtte jeg ty til gode gamle Ingrid Espelid
Her leste vi teksten
Kompe, kumle, raspeball, ball, knot osv, osv jeg tror hver bygd har hatt sin egen variant.
Jeg har skjønt at her opererer de forskjellige landsdeler med vidt forskjellige fremgangsmåter også, ikke bare forskjellige navn. Det som er likt er disse store bollene av mel og poteter med eller uten kjøtt.

Jeg tror han stoler på Ingrid Espelid:

Oppskrift for 4
1 kg rå poteter
2 dl byggmel
11/2 dl hvetemel
1 ts salt
Fyll
200 gr lettsaltet flesk
1 løk
Til koking
2-3 liter vann
1 ts salt pr l. vann

Skyll og skrell potetene, riv dem på et grovt råkostjern.Legg massen i et dørslag og la det renne av.
Bland potetmasse, mel og salt til en løs deig. Skjær flesket i terninger, form store boller av deigen, lag en grop i bollen og fyll med fleskebiter. Noen kutter løken og blander den med kjøttet og hvis deigen er for løs har du i mer mel.
Imens koker vannet og kumlene legges i og trekkes sakte uten lokk i 40-50 min. alt etter størrelsen.Ta dem opp og spis dem nykokte.
Her i huset kuttes løken i terninger og glaseres, kokes i smør før den serveres ved siden som du ser av bildet. Tyttebærsyltetøy og kulturmelk i glasset.

Det er altså ingentig av dette jeg fristes av. Boller av mel og poteter?? Det er disse dagene i vårt liv jeg enten tar en fastedag, eller noe mer smakfullt. Det er nå min mening om kompesaken.  

Kommentarer

  1. Denne oppskriften så fin ut! Den skal prøves :-)! Takk! Hilsen Margaret

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?