REGN, SOMMERREGN, HØLJEREGN, SPRUTREGN, PLASKREGN

JA, SÅNN VAR JULIVÆRET I ÅR

Derfor er det ikke mye å rapportere fra hagelivet, ikke så mye å bli inspirert av slik at vi inviterer folk på gode sommermåltider, ikke mye hage/uteliv i det hele tatt. Bortsett fra snegler og den evige seglekampen. De trives ordentlig godt. Synes du dette høres litt depressivt ut? Da har du et poeng og er ikke langt fra sannheten.
Det er jo ikke hele sannheten. Jeg trives ikke i hagen når det er så mye regn og så kaldt. Det er allikevel endel planter som blir ekstra vakre i fuktig og kjølig vær.
Astilber blir mindre, blomstrer kortere og blir alltid en liten skuffelse i varme sommere.


Frodigere enn sommeren i fjor
En annen plante som alltid mistrives hos meg er fuksia. I år er den full av blomster og knopper, den er frisk og grønn i bladene og ikke tegn til lus eller meldugg og annet som kan knekke den. 

Disse er vakre

Stokkrosene er også veldig frodige og friskere i år enn andre varmere og tørrere år. Bortsett fra at sneglene spiste to av dem som spirte så er jeg veldig fornøyd med den som er igjen.


Det er fler blomster i vente
Så var det et eksempel på dem som ikke tåler mye regn. Denne rosen har ikke engang orket å åpne knoppene sine. De henger som våte tepper.



Ny i år og så var det dette som ble resultatet
Jeg er så heldig å ha 4-5 Hortensiaer i hagen 2 stykker står i krukker året rundt. Ja, ja, jeg setter dem jo inn og gir dem ekstra stell når våren kommer.
De 2 andre er plantet i jorden og blir selvsagt litt større.

Den ser jo frodig og fin ut.

Hostaen og Marikåper er selvsagt også en stor vinner i den regnfylte, solfrie sommerhagen.
Det er utrolig mange variasjoner

Denne er på vei til å bli et monster
Marikåpene er slappe og litt langt kommet i blomstringa, men frodigheten kan ikke diskuteres.



Den skape friske limefarven fra i juni er blitt litt matt
Siden jeg ikke inviterer deg inn i denne våte, ustelte, litt forvokste hagen min fra sommeren  2015, så får du nøye deg med de utvalgte små glimt av dem som klarer seg aller best.
Jeg er kanskje den som visner mest i langvarig regnvær.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?