NÅ ER DET FISK SOM GJELDER PÅ KJØKKENET

DET GÅR LITT I BØLGER DET DER MED HVA MAN HAR LYST PÅ OG IKKE LYST PÅ.

For tiden har jeg så lyst på fisk at jeg klarer å nå målet med 3/4 fiskemåltider i uka uten problemer. Det er desverre ikke alltid.
Tidligere hadde jeg litt problemer med å løsrive meg fra tradisjoner og at alt som var gjort før var det riktige..(eneste riktige).
Heldigvis har jeg fått lære og oppdaget, mange smakfulle måter å tilberede både Kveite, torsk, sei, ørret og laks. Jada, bare ta med steinbit, lyr, og hyse og rødspette. Da har vi vel fått med alle jeg har en liten sjangse til å stelle istand.
Dagens rett er en jeg ofte laget når huset var fullt av unger og alle råd var dyre for å drøye maten, få i dem gulrøtter, gjøre det litt spennende for de voksne og.
Slik var starten
Oppskrift for 4 personer.
600 gr renskåret filet
1 lite kålhode
3 gulrøtter
1 purre
evt andre grønnsaker du vil ha med.

Salt og pepper
Ildfast form

Hvit saus(Bechamel)
4 dl hel melk
60 gr smør
1 ss hvetemel
evt 20 gr blåmuggost(valgfritt)
1/4 revet muskatnøtt
2 egg
salt/ pepper
litt revet ost på toppen etter egen smak
Stekeovn 180 C i 12+ 15 min

For oss som har laget mat i noen år, for ikke å si årtier, er hvitsausen en veldig viktig basiskunnskap. Den brukes til svært mye.

Derfor kan det være lurt å kunne grunnoppskrifta.
60-70 gr margarin el godt smør smeltes, IKKE brunes. Ta av varmen og ha i
1-2 ss hvetemel. Bland dette godt.
Sett gryta over varmen igjen og spe med helmelk mens du rører hele tida for å unngå klumper. Konsistensen skal være fløyelsmyk.
Dette er basen. Fra dette utgangspunktet kan du variere krydder eller tykkelse eller hva du sper med.
En hemmelighet jeg har fra min mors kjøkken er å ha frisk revet muskatnøtt i hvitsaus enten du har den over fisk (fiskegrateng)  eller skinke/blomkål. Salt og pepper er selvsagt.
Fiskeform
Kutt alle grønnsaker i staver på ca. 5-6 cm og legg dem utover i forma. I den ferdige avkjølte hvitsausen, rører du inn 2 eggeplommer, hviten settes til siden. Rør og inn blåmuggost(valgfritt)
Halvparten av sausen helles over grønnsakene som settes inn i forvarmet ovn i 10-12 min.
Imens stivpisker du hviten og løfter den forsiktig inn i resten av sausen.
Fisken deles i biter, og når forma kommer ut av stekeovnen, legger du fiskebitene utover, legg en klatt med hvitsaus på hvert fiskestykke fordel rasten av sausen utover og kanskje du drysser ost over. (men ikke hvis det er ost i sausen).


Det ferdige produkt
Smakte godt gjorde det og, med et glass hvitvin ble det festmiddag. Vi spiste ris til, men det var ingen vinner synes jeg. Siden smakspanelet elsker ris(hvordan kan noen elske ris???), derfor hadde vi det, men jeg mener det hadde smakt bedre med råstekte poteter. 
Klikk deg videre her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?