THAISUPPE MED KYLLING

UTE  ER DET KALDT,  GRÅTT OG GUFFENT,  ALTSÅ SUPPETID.

I kjøleskapet ventet et  helt kyllingskrog med brystfileene intakt. Lårene forsvant til søndagsmiddagen her forleden. Det er ganske mye kjøtt, og når våren gjemmer seg og været minner mest om en ordinær høstdag, da kjennes tanker om suppe helt på sin plass.
Vel, spør du meg, så sier jeg at suppe passer hele året, til lunsj og middag, når som helst. 
Du hvor godt det smakte
Oppskrift til 4
2 store kyllingfileter(ca 200 gr)

5 dl vann
2 dl kokosmelk
1 buljongterninger
1 lime
1,5 ss revet fersk ingefær
1,5 ss chilipaste(sambal oelek) fås vanlige matbutikker el innvandrerbutikker
1 ss fiskesaus
1/2 kinakål
50 gr shiitakesopp
4 vårløk
0,5 chili
fersk klippet koriander

Kok opp vannet med buljongterning, kokosmelk, revet skall og saft fra limen, chilipaste, revet ingefær og fiskesaus.
La dette koke et par minutter. Tilsett så kyllingen og la den koke med 5-6 minuttet.
Ha tilslutt i finstrimlet kinakål, soppskiver, vårløk og chili. Dette må ikke koke mye, kinakpl og vårløk smaker godt når du har beholdt litt sprøhet i dem.

Har sett (TV)at kokende kraft bare helles over kinakålen før man spiser den direkte. 
Dette er en av de matrettene jeg kommer til å lager om og om igjen. Jeg brukte jo rester av en kylling den var stekt på forhånd og trengte bare å varmes opp. Lettvint, når ingrediensene alt er på plass i skap og kjøl.

Jeg brukte en litt liten boks kokosmelk ca 1 dl (det jeg hadde i skapet). Det ble litt lite, smakspanelet klagde over at syren fra limen ble for sterk. Der i gården er det nok det søte som foretrekkes. 
Jeg serverte med varme runstykker, men det hadde nok passet bedre med ris eller nudler.
Prøv da vel!
Klikk her  og her for mer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?