SUPPE AV LAMMEKJØTT

NÅ HAR JEG PRØVD DET OG, OG DU VERDEN ....

Det hele startet da "smakspanelet" skulle vikariere i stillingen som "innkjøpssjef."
Av helt andre grunner enn mat, dro han en kort (2,5 t)fergetur til vårt billige naboland Sverige. Etter oppdrag fra "kjøkkensjefen" handlet han og kjøtt. Det viste seg at kunnskapsnivået hos den"vikarierende innkjøpssjef" var sviktende.
Han satset på lav pris og et stort kvantum. (Sunnmøring vet du).
Det gikk som det måtte, rare kjøttstykker fra uvanlige deler av dyret, med mye ben og lite kjøtt.
For å gjøre meg nytte av dette, måtte jeg søke både høyt og lavt, langt inne i Google og i mine egne erfaringer. Jeg glodde på matprogram på forskjellige TV kanaler og jammen dukket ikke Andreas Viestad opp med løsningen.


Koriander sammen med lam, et must.
Han snakket om Bergensk Pottekjøtt.
Helt ukjent for meg, men med en herlig, gammeldags og tradisjonell aura som vekket min nyskjerrighet.
Dette er oppskriften han hadde:

Pottekjøtt

En bergensklassiker som er nydelig, full av smak.

1,8 kg lammekoteletter eller lammenakke i skiver

2-3 ts salt
2-3 laurbærblader
3-5 dl vann
20 pepperkorn
allehånde
sennepsfrø
nellik

lauvbærblad

1-2 løk

2-4 fedd hvitløk

Bruk en 2-3 liters ildfast, dyp gryte med lokk. Du kan også bruke en vanlig kasserolle med en tallerken som lokk.
Legg i lammekjøttet, med pepperkorn, allehånde, sennepsfrø, nellikspikere, litt salt og laurbærblader mellom lagene. Fyll på friskt vann til det akkurat dekker kjøttet.
Sett på lokket, og la stå i 24 timer i ovnen på 80-90 grader i stekeovnen.
Legg merke til den detaljen, 24 timer i stekeovnen!!!
Kjøtt med ben og diverse rusk ble silt fra, kjøttet renset fra bena. Så skrellet jeg vanlig løk og hvitløk, glaserte raskt i panne og hadde oppi kraften kokte dette i 10-15 min. Så var det tid for å ha i kjøttet og mitt valg, som var hvite bønner.
Dette serverte jeg med frisk koriander og godt brød til. 
Smakspanelet og kjøkkensjefen hadde en lykkelig stund rundt kjøkkenbordet.
Kjøpt i boks, ferdig til bruk 

Min versjon var litt annerledes, tilpasset våre behov. Brukte nakkebiter( billig svensk kjøtt), brukte ikke allehånde, og sennepskorn. Ellers var alt som Viestad beskrev. Er i utgangspunktet veldig glad i langkokt/stekt mat(mange timer, lav temperatur)Den duften som spredte seg i huset var først ganske rar. Jeg ble urolig og tenkte at dette gikk helt galt. Deretter ble den bare bedre og bedre.
Smaken var helt fantastisk.
For å variere kan man kanskje ha mer kjøtt i, kokte poteter, eller ris til? Alt er mulig til en sånn fantastisk matopplevelse. 

Rart det derre, når noe ikke går som planlagt må de kreative evnene aktiveres og resultatet kan bli helt utrolig bra.
Alle nasjoner med respekt for seg selv(og en god del av de som ikke har de) har oppskrifter med lam som hovedingrediens. Nå kommer en engelsk en, klikk her.
Eller her for linsesuppe




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?