LAMMEGRYTE IGJEN?

DENNE GANGEN KOM JEG OVER EN ENGELSK OPPSKRIFT.

Den får komplettere de Indiske, de Nord-Afrikanske og selvsagt de norske som fins i mitt reportuar.
Denne gryta heter Langcershire lammegryte og er basert på Stout





Dette ble servert med coleslaw  og eddiksdressing
Oppskrift for 4 prs:
ca 800 gr smått lammekjøtt el koteletter
2 hele løk
ca 80 gr bacon
2-3 dl stout
2 dl hermetiske tomater
4-6 poteter
3 fedd hvitløk
2-3 kvister timian 
2-3 kvister rosmarin
2 lauvbærblad
1-2 ss Worcestershire saus
salt/pepper

La kjøttbitene ligge med salt og timian ca 30 min før steking. Tørk av og stek, de skal karamelliseres, det er en viktig del av smaken og brun også løken. Så legger du løken i ei ildfast gryte med lokk og kok ut panna med øl. Sørg for at alt som satt fast i panna følger med. Det er der smaken sitter. Hell dette over i gryta. Legg kjøttet oppå løken, Ha på salt og pepper, hell så over tomater, urtene, baconet i biter, hvitløk og worchestershire saus. Skrell potetene, skjær dem i tynne skiver og legg som takstein over toppen av kjøttet, kanskje to lag.
Sett lokk på gryta
Stekeovn i 150 C i 1t. 45min eller mer. Pass på etterhvert at den ikke koker tørr. Fyll på med mer øl eller vann om du ikke ønsker mer av øl- smaken. 
P.S 
Jeg hadde ikke engelsk mørkt øl(Stout)jeg brukte vørterøl.
En spennende variasjon og ny smak som møter behovet mitt for å finne på noe nytt, og variere rundt kjente ingredienser. 
Alt på tallerkenen fra samme gryte, flott. På tallerkenen la jeg og den amerikansk salaten som heter coleslaw.
Rødvin er alltid godt til, fredagen er reddet.
Flere oppskrifter? Klikk her.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?