COTTAGE CHEESE ER EN VIKTIG DEL AV MENYEN

SPESIELT NÅR VI SNAKKER OM MAGRE MÅLTIDER

Det er mange som får nesten kvalme når de tenker på denne osten. Den smaker jo ingenting, muligens bortsett fra melkesmak. For de fleste av oss er det nok slik, at cottage cheese fungerer som tilbehør slik at man blir mett når menyen er  mager. 
Grunnen til at den gir metthet, er at den har et høyt proteininnhold. Er du igang med å spise vegetarisk så mister du fort proteiner, med cottage cheese er du på den trygge siden. 

For å gjøre det kort, jeg synes cottage cheese er veldig nyttig spise, men jeg passer på å servere den sammen med noe som smaker mye, slik som dette:
Smakfullt og næringsrikt.
Oppskrift:
100 gr cottage cheese
ca 100 gr =1/2 avocado
4-5 oliven
1 skive grovt brød
Som du ser så er ikke dette akkurat hjernekirurgi eller astofysikk. Enkelt, lettvint og det smaker overraskende godt, mest på grunn av de smakfulle olivenene selvsagt

Vil du vite hva denne tallerkenen inneholder? 
Jeg har gjort en enkel utregning, alt etter 100 gr.

100 gr Cottage cheese, ca to store spiseskjeer
4,3 gr fett
1,5 gr karbohydrater
12,7 gr proteiner
95 kalorier

100 gr Avocado, ca 1/2
19,6 gr fett
0,5 gr karbohydrater
1,9 gr proteiner
98 kalorier

Oliven 10 gr er ca 5 stk
1,5 gr fett
nesten ikke proteiner eller karbohydrater
15,1 kalorier

Brød 1 skive ca 40 gr
o,8 gr fett
1,8 gr karbohydrater
4,0 gr proteiner
110 gr kalorier


Sluttsummen for kalorier i dette måltidet er altså ca 320. Dette er et av de beste mellommåltidene jeg kan tenke meg. Det metter og gir metthetsfølelse over tid, det smaker godt, du får i deg mange av de nærings elementene du trenger og sist, men ikke mist dette kan kjøpes på alle butikker for en billig penge.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?