RISOTTO EN LØRDAGSKVELD

DET ER JO LETTVINT OG LETTSPIST

Det er jo faktisk slik at siden vi må spise den maten jeg lager, og siden det er bare den maten jeg lager som det blir bilde og tekst av og siden det jo da faktisk blir slik at man gjentar seg selv.
Ris og kylling har en hevdvunnet plass på vårt bord og i vårt kjøkken.
Fristende og lettvint.

Oppskrift
RISOTTO 
for 4 prs.

2 sjalottløk (1/2 vanlig løk går fint)
1-2 fedd hvitløk
2 dl risottoris
1 dl tørr hvitvin
7-8 dl varm hønsebuljong(Kyllingkraft)
50-60 gr fast ost parmesan eller Jarlsberger
1 ss olje
Salt/pepper
pynt med bladpersille

Finhakk løken og hvitløken legg i varm panne sammen med ris, ha over vin, la det koke inn. 
Hell så på halvparten av buljongen og rør godt mens dette koker
inn. Ha i resten av buljongen og osten og rør mens dette koker i ca 20-25 min på lav varme. Hvis det blir litt tørt, ha i varmt vann, men rør godt underveis. Du kjenner når riskornene er kokte. Ikke la dem bli for mye kokt da blir det lett grøtete.
Dette er en god grunnoppskrift. Du kan variere og eksperimentere. 
Feks:
Gulrøtter kan og med fordel tilsettes samtidig med med løk 
Paprikabiter eller frosne erter helt tilslutt, de må bare bli gjennomvarme,
Litt gurkemeie for å få en fin gyllen farve, 
Selleristang, finhakket og kokt med løken for litt ekstra smak,
Bytt ut kyllingbuljong med fiskekraft hvis du vil servere et fiskestykke til.

Dette synes vi er litt bedre enn bare kokt ris. Alle grønnsakene som er tilsatt, gjør at du får mye næring, selv om risen i seg selv er lite næringsrik.
Jeg er veldig glad i et glass kjølig hvitvin til. 
En av våre nyeste oppdagelser fra den kanten er denne Sør-Afrikaneren 
Frisk og litt søt


Denne kan komme til å glede meg langt utover vår og sommer. Kan tenke meg at den er super til å fylle er glass for en hyggelig stund i hagen. Når endelig den tid kommer.
Imens koser vi oss innomhus.
Klikker du her finner du flere oppskrifter med ris

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?