KYLLINGRULADE

ELLER FYLT KYLLINGBRYST
ER EN  UTROLIG GOD MÅTE Å FÅ NY SMAK OG VRI PÅ KYLLINGBRYST.

De blir ellers fort tørr og smakløs, men på denne måten får de litt nytt liv.
Det er jo slik at som så ofte, skal man ha mat som smaker godt, så tar det litt tid.
Min erfaring er at når du er spesielt motivert, så kan det være ganske gøy å bruke et par timer på matlaging, men det er jo en hobby, så for meg må det være gledesfylt. 
klar til koking
Til 2 personer brukte jeg:

2 små kyllingfileter
1 kyllinglår evt 
ca 50-60 g kyllingkjøttdeig
2 store ss nøytral kremost
2 kvister frisk estragon
1 fedd hvitløk
1-2 l kyllingbuljong
Salt og pepper
Plastfolie/Gladpack

Filetene ble lagt mellom to ark av plastfolie og banket så flat som mulig uten at du knuser dem helt. De skal kunne rulles etterpå.

Fjern skinnet av låret og ben det ut. Så kuttet jeg kjøttet så fint jeg klarte og brukte stavmikseren for å få det mer finmalt og spedde med litt salt og litt vann. Det er kanskje lurere å kjøpe kjøttdeig, helt sikkert er det enklere.

Kremost og krydder blandes i kjøttet til en masse. La filetene ligge på et ark av plastfolien og  massen legges på de flate brystfiletene, og det hele rulles sammen til ei pølse ved hjelp av plastfolien. Snurr endene og steng dem med tråd eller det du har.
Legg filetene oppi den varme buljongen.


Det koker og syder


Dette skal ikke fosskoke, men holdes på en temperatur slik at vannet syder, ca 20-30 min.
Kjøl dem litt og sjekk at de henger sammen før du fjerner folien. 
Nå kan rullene ligge i kjøleskap opptil et døgn, hvis du dekker dem mot uttørking.
Når de skal brukes, steker jeg dem på stekepanna. Hvis de ennå er varm inni bruner jeg bare utsiden. 
Legg til bildetekst
De ble veldig saftige og smaken av estragon og hvitløk var deilig. De ble servert med en frisk enkel salat ris og portvinssaus.  Neste gang jeg gjør dette, vil jeg prøve andre krydder og urter. Rosmarin er en mulighet, appelsinsaft i kremosten er og en mulighet.

Kommentarer

  1. Dette ser godt ut og må prøves. Helt sikkert godt som pålegg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan tenkes, de var iallefall god som kald og.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?