SCONES

DEN ULTIMATE FROKOSTKOSEN.

JADA, JADA, JEG VET AT DET ER BRITENES FAVORITT TIL ETTERMIDDAGSTE (Afternoontea) ELLER KAFFE.

 Allikevel liker jeg å spise det til frokost istedet for rundstykker. Helst når frokosten egentlig kunne kalles lunsj. Man kan jo selv bestemme hva den skal smake. Sukker og tørket frukt endrer selvsagt smaken og da blir de mer lik en vanlig norsk hvetebolle.


De kunne kanskje vært penslet bedre?

Det er ikke første gangen jeg finner en ny oppskrift på scones, det kommer kanskje flere med tiden. Ingenting er så bra at det ikke kan forbedres.

Idag har jeg gjort klar denne oppskriften, planen er å være så flink at de lages og stekes på formiddagen 1. juledag slik at vi kan kose oss med noe lettlaget varmt bakverk til den store julelunsjen.

Oppskrift
3375 gr hvetemel
24 gr bakepulver
75 gr smør
170 gr melk
1 egg
40 gr sukker

Smuldre smøret i det tørre, bland egg/melk og ha det i melet. Kna dette sammen, hvil i ca 10 min. Kjevl ut en tykk leiv, ca 3--4 cm tykk. Stikk ut boller i passe størrelse. 
Disse bør hvile i ca 1 t før steking. 

220 C i ca 10-12 min

Er du ute etter det søte alternativet, så blander du inn ca 100 gr tørket frukt. Mitt forslag er sultanas, rosiner og fiken. Men du bestemmer selvsagt selv etter smak og behag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?