HJEMMELAGET RØDKÅL ER ET VAKKERT SKUE

NÅR DET I TILLEGG ER EN SMAKSBOMBE, DA BLIR DET SPENNENDE Å SPISE RIBBE

Det er mange år siden sist, og kunsten var nesten glemt. Men i år skal ikke julen være her, og huset blir ikke fylt med familien, så da får jeg litt tid til overs og leker rundt med slikt som hjemmelaget rødkål.
Tidligere i høst falt jeg for fristelsen til å kjøpe et nytt kjøkkenredskap. Sikker på grunn av den aggressive markedsføringen til en kjent lavpriskjede. Hadde selvsagt ingenting med min svake og lettlurte natur å gjøre. Har jo klart meg med skarpe og gode kniver i mange år.... Men morsomt er det.
Redskapet heter kjøkkenmandolin. Den hjelper meg å kutte, strimle, rute og raspe. 
Litt rusk og snusk må man tåle
Slik ser dette vidundret ut, med rødkål i. Rødkål er forresten utrolig vakker, jeg har alt sagt det kanskje? Som en rubin lyste den opp i desembermørket på kjøkkenbenken.

Det ferdige resultatet

Hvordan gjør man det når man først har fått snittet den fint nok?

Her er min måte å gjøre det på:
Oppskrift til ca 4 personer.
1 liten rødkål ca 500 gr
1/2 ts salt
2-3 ss sukker
1/2 dl 7% eddik eller hvitvinseddik
2 dl rødvin
0,5 dl solbærgele eller syltetøy
1 ts karve
1 ts grønnsaksbuljong eller en terning.

Bland alt uten kålen og rør ut sukker og salt. Ha kålen i en romslig kjele hell blandingen over og kok opp. La det så stå og surre på lav varme i 2-3 t.
Rør med jevne mellomrom og etterfyll med vann om det ser ut til at den koker tørr.
Du kan smake til etter at den har kokt ferdig, jeg avkjølte og tenker å runde av smakene når den skal serveres til ribba.
Klikk her for flere oppskrifter.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?