KJØTTKAKER AV LAMMEKJØTTDEIG

DE BOLLENE MED MASSE KRYDDER OG DEILIG STERK SMAK


Jeg lengter av og til etter mat med sterk kryddersmak. Da tenkte jeg på den oppskrifta på kjøttkaker jeg brukte tidligere engang.
Lammekjøttdeigen lå vel forvart i fryseboksen, da var det vel bare å bla i arkivet for å aktivere hukommelsen og sjekke at ingrediensene var i hus. 

Det er ofte slik at jeg lager om igjen matretter vi har likt godt. Ikke noe revolusjonerende i det, de fleste har det vel slik. 
Jeg har nok en større nysgjerrighet på smaker og mat enn de fleste. Allikevel søker jeg tilbake til det som smakte oss før. Hvordan skal familien ellers få tradisjoner? 
Ja jeg bare spør, men så var det sterke kjøttboller da? 
Nå kommer jeg til dem.
Masse god frisk salat hører til


Og har du sett, det  er flere veier som fører til Rom. Da er det bare valgets kval som gjenstår. 


Oppskrift nr 1

500 gr kjøttdeig av lam eller storfe
1 kokt potet
2 ss brødrasp i 
1 dl vann
2 dl melk
1 egg
2 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts chilipulver
2 finhakkede hvitløk
1 finhakket løk
1 finhakket liten paprika
1 ts finhakket fersk rosmarin
1 liten dusk finhakket persille.

Ha brødraspet i 1 dl vann og la kjøkkenmaskinen jobbe med kjøttdeigen med salt i. Så har du det utvannet brødraspet i kjøttdeigen, riv en kokt potet og la kjøkkenmaskinen blande alt. Så sper du forsiktig med melken, det er ikke sikkert du trenger alt.
Ha så i krydder, hvitløk, løk, paprika, rosmarin og persille. Hvis deigen er for fast kan du ha i egget, men like gjerne la være.


Oppskrift nr 2
250 gr lammekjøttdeig
250 gr vanlig kjøttdeig
1/2 sitron saften av
1 ss olje
50-60 gr ferske korianderblader
2-3 fedd hvitløk
2-4 grønn chili
1 ss malt coriander 
1 ss spisskummin
1/2 ss grov sort pepper
1/2 ss gurkemeie
1/2 ss gara masala
2 ss malt ingefær
1ss salt

Bland ut kjøttdeigen som beskrevet i den første oppskriften. Ha i sitronsaften, så alt det andre unntatt korianderbladene, de hakkes og has i tilslutt.
Denne deigen kan formes til litt store kjøttkaker som formes rundt et grillspyd. Alternativet er vanlig kjøttkakefasong eller kjøttboller stekt i stekepanna.
Jeg gikk for små kjøttboller, de er jo litt søte.Så er jo spørsmålet, hva kan man servere dette til?
De passer så godt ved siden av tzatziki og brød, eller pommes frites eller ris.
Den salaten av bulgurhvete som heter Tabbuleh er og kjempegod til denne typen kjøttboller.
For mere lam, klikk her

Min basisoppskrift på kjøttkaker finner du her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?