BRUNOST CREME BRULEE

DETTE HØRES IKKE HELT VANLIG OG HVERDAGSLIG UT, KANSKJE MER SPENNENDE ER DET RIKTIGE ORDET?


Creme Brulee er jo fransk, Creme Catalan, den med appelsinsmak som Hanne serverte i Couliore på grensen mellom Frankriket og Spania, den er spansk, men Creme brunost er norsk. 
Den burde hatt et finere navn tenkte jeg, brunost er litt sidrumpa, men hva fant jeg?
Det mest rotnorske navnet du kan tenke deg: "Brent hulder" Fantastisk! Ikke bare er norske kokker kreative på mat, jammen er de det  på navn og.

De ser dessverre veldig vanlige ut, men smaken du...
Oppskrift til 4 personer

0,5 stk vaniljestang
2 dl fløte
2 dl melk'35 gr sukker
45 gr Gudbansdalsost
4 stk eggeplomme
75 gr brunt sukker til glasur

Kok opp fløte, melk, brunost, sukker og vaniljestang. Avkjøl til ca 70 C.
Pisk sammen eggeplommene og hell melkeblandingen oppi dem, mens du rører godt.

Sil blandingen og hell over i ildfaste porsjonsformer. Sett formene i en dyp langpanne, hell vann opp til ca 1/3 av formene.


Stek i forvarmet ovn 150 C i ca 30-40 min. Da kjennes den litt fast ut når du trykker lett på den. 
Avkjøl litt og dryss over et tynt lag med brunt sukker. Sett desserten under grillelementene i stekeovnen i 2-3 min mens du passer på at sukkeret blir karamell. 
Serverer du dem med friske bær, får de den friskheten og syrligheten som løfter smaken mot nye høyder. 

Det er kanskje interessant for dere å vite hvor tok jeg dette fra. Gud skal vite at alt suges ikke av eget bryst. Denne gangen var det fra kokeboka "Norge rundt med Bernt Stiansen" En av Micheline- kokkene i Norge. 
Norsk mat er fantastisk hvis vi bare vet hvor vi skal se etter den og den boka er et av stedene du kan se. 
Klikk her for flere dessert oppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?