ET NYTT FORSØK PÅ ANDECONFI MED EN KOMPOTT AV RØDLØK

DET ER VEL INGEN HEMMELIGHET AT ALLE TYPER AV FJÆRKRE STÅR HØYT I KURS HOS OSS.
Selv er jeg veldig svak for and. Det er bare i de senere år at jeg har utforsket bruk av dette kjøttet. Andeconfit er vel noe av det beste som fins. Faktisk vil jeg gå så langt som å si : Dette er snadder. 
Fremdeles utforsker jeg hvordan jeg best kan lage dette. Det er ikke sikker dette er den beste av alle, 2 viktige forhold må for det første oppfylles: 
1. Ikke for stor innsats for meg  
2. vi som spiser skal bli fornøyd.
Skulle tro det var ganske greit, ikke sant?
Å confiterer er ikke vanskelig, men det tar tid, du må planlegge og passe timingen.
Oppskrift:
4 andelår
1,4 kilo ande-el. gåsefett(kjøpes på Meny, Ultra eller andre butikker med godt sortiment. De bestiller og om du ber om det.)
2 fedd hvitløk
2 kvister frisk rosmarin
2 lauvbærblad
2-3 dl grovsalt
salt og pepper til steking.
bland salt, løk og urter godt, gni dette inn i lårene og legg lårene i blandingen. saltet kan gjerne nesten dekke. 8.10 t under plast i kjøleskap. Når kjøttet taes opp, vasker du godt av overflatesalt. La dem ligge ca en halv time for å få romtemperatur.
Smelt fettet i ei gryte, legg lårene oppi, de skal dekkes helt av fettet. Slipp 2 hvitløksfedd oppi, det gir en ekstra god smak, la dette stå og koke/småputre i 2 1/2-3 t. 
Nå har du tid før gjestene kommer til å fikse tilbehør, men hold et øye med gryta, det er fett dujobber med, det kan bli veldig varmt. Bruk lokk, eller la det koke i stekovn.
Når de er ferdigkokt og løsner fra benet har du to muligheter
  1. La dem ligge i fettet avkjøl, nå kan de lagres kjølig i lang tid, flere måneder. Slik de gjøre det langs Middelhavet.
  2. Legg den til avrenning, stek dem i stekeovn ca 225 C til skinnet er sprøtt ca 25 min. litt salt og pepper og kanskje under grillen for godt resultat. 
Så kan de serveres til alles fryd og glede...... nei, nei, vent, vi skulle jo lage tilbehør og.
Det er så veldig mange valgmuligheter. Selleripure, epler i en eller annen form rotfrukt eller sopp,  smak og behag er styrende, her som ellers.
Jeg er ikke i tvil, rødløkskompott er favoritten hos oss.
Oppskrift på rødløkskompott
4 rødløk
2 fedd hvitløk
2 ss rapsolje
4 ss sukker 
2 dl kyllingbuljong
1/2 flaske billig rødvin
timian
salt og pepper
balsamico
Slik gjør du
  1. Del løken og hvitløken opp i skiver og fres den blank i olje. Ha den i en bolle.
  2. Smelt sukkeret i en gryte på middels varme. Pass på, det skal ikke bli veldig brunt, kun gyllent.
  3. Når sukkeret er smeltet, tilsett buljongen. Det kommer til å sprake i gryta, og sukkeret blir knallhardt. Men frykt ikke, det er meningen at det skal skje. Løs så sukkeret opp i vinen under omrøring.
  4. Når sukkeret er løst opp har du i løken og timianen. Vinen skal minst dekke løken helt. Gjør den ikke det, ha i mer vin.
  5. La det småkoke uten lokk til det blir en tykk kompott.
Helt til slutt smaker du til med balsamico og salt og pepper.
Dette må koke ganske lenge. Det passer godt å la det stå samtidig som kjøttet.



Dessuten hadde jeg ei lita form med båter av søtpoteter og vanlige poteter i stekeovnen i ca 25 min. 
Salt og pepper så drisler du over litt av andefettet og det hele blir brunt og sprøtt.
Dette var et herremåltid. Det skjer ikke for ofte, men når det skjer....du store min.
Et ekstra råd med på veien:
Når fettet er litt avkjølt, hell det over i en beholder så kan det stå kjølig og mørkt til neste gang, gjerne et halvt år.

Klikk her for mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?