PLOMMEKAKE MED SMULDRETOPP

DET ER PÅ TIDE Å FINNE PÅ ANDRE MÅTER Å UTNYTTE HØSTENS GRØDE PÅ

På denne tiden av året flommer alle medier over av mer eller mindre lett tilgjengelige oppskrifter som gjør akkurat det, bruker årstidens gaver.
Jeg leser og leser og finner at ikke alt er like aktuelt på mitt kjøkken, ei heller vil alt glede ganen vår ved bordet. 
En av de kokkene jeg liker best og som jeg ofte bruker til inspirasjon er Lise Finckenhagen. 
Hun har oppskrifter, hvor en amatør som meg, klarer å utføre spennende og smakfull mat. 
Denne gangen er det ei plommekake med smuldretopp. Det er en kombinasjon av de oppskriftene jeg ellers bruker til frukt og bærkaker.
Hun har og lekt seg her med krydderkombinasjoner som jeg ikke ville tenkt på, men de fungerer flott.


Gjett om jeg hadde ei herlig stund den ettermiddagen

Oppskrift på Plommekake med smuldretopp:

  • Kakerøre

180 gr meierismør, romtemperert
180 gr sukker, gjerne blanding av hvitt og brunt
2 store egg
180 gr hvetemel
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver

Visp smør og sukker lyst og luftig. Visp inn et og et egg. Sikt sammen mel, bakepulver og vaniljesukker og vend det godt inn i smørkremen. Bre røren jevnt utover i formen.

  • Plommefyll
600 gr plommer
2 ss sukker
Fjern plommesteinene og del plommene i grove biter. Bland plommebitene med 2 ss sukker og fordel plommene utover røra (trykk dem litt godt ned i røra).


  • Smuldredeig
50 gr meierismør
50 sukker , gjerne demerara el. perlesukker
30 gr hakkede mandler, pistasj eller hasselnøtter, kan sløyfes
80 gr mel
1 ts kanel
1 ts kardemomme
en klype malt nellik

Smuldre sammen alle ingrediensene til smuldredeigen og dryss smulene i et jevnt lag over hele kaken.

Plommekaken bakes i en rund springform, ca. 22 cm i diameter. Kle formen med bakepapir.


Stek kaken midt i ovnen ved 170 grader i ca. 1 time (dekk til med folie mot slutten hvis kaken blir veldig mørk). Avkjøles i formen.

Server kaken med krem, is eller pisket crème fraîche smakt til med vanilje og litt sukker.
Dette er ei veldig god kake, lett å lage og du kan selvsagt bruke epler eller pærer i stedet for plommene.

Noen biter ble med på søndagstur, noen biter ble dessert både på lørdag og søndag. Fremdeles står noe i kjøleskapet, saftig og mektig. Skal prøve å overlate den siste biten til noen andre, men den er så fristende at det beste for meg og min mann kanskje er å fryse den i mindre biter og ta den opp utover høsten.
Tusen takk Lise Finckenhagen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?