CHÈVRE I SALAT

DET ER KOMMET EN ETTERLYSNING I HEIMEN, HVORFOR HAR VI IKKE OFTERE MAT MED CHÈVRE?

Jeg ser jo ingen grunn til å utelate den smaksrike og hvite geitosten fra Frankrike. Spesielt ikke når resten av familien etterlyser den.
Det er bare å gjenta en tidligere suksess chevre chaud... eller kanskje skal jeg finne på noe nytt?
Salat må det bli og varm må osten være og lykke over alle,  
salat kombinert med fersk fiken finnes det oppskrift på. Til og med litt norsk spekeskinke, italiensk Parma eller spansk Serrano.


Dette er ren lykke, bare se på den vakre innsiden i fikenen mot de grønne salatbladene og den hvite osten ..nydelig.

Oppskrift 
100 gr chevre
8 skiver spekeskinke
4 hele modne fiken
Blandede salatblader, Feldt salat eller babyspinatblader


Dressing:
5 ss olivenolje
2 ss rødvinseddik
1 ss honning
1 ts friske timianblader
Salt og pepper
Salatblader, skinkeskiver og fiken legges på et fat. Geitosten smuldres over.
Visp godt sammen, drypp dressingen over og server.
Bevarte meg vel, kan det gjøres enklere og smake bedre?
Ja kanskje det kan det, bare følg med her. Jeg ønsket meg jo varm ost.
Denne oppskrifta finner du i Trines matblogg, der har jeg plukket den
150 gram chèvre (hvit geitost fra Frankrike)
4 ss pinjekjerner
6 ferske fikener
1/2 pakke eller ca 40 blader feldsalat
3 ss bringebæreddik
2 ss olivenolje
1 ts honning
salt og pepper
Forvarm ovnen til 225 grader. Legg skinkeskivene utover arbeidsbordet. Skjær osten i like mange biter som det finnes skinkeskiver. Legg en bit på hver skinkeskive og rull sammen. Stekes midt i ovnen i ca 5-8 minutter, til osten har begynt å smelte. Ha pinjekjernene i ovnen når det er noen minutter igjen, slik at disse blir lett ristet (pass på, pinjekjerner blir fort brent!)
Skjær i mellomtiden fikenene i skiver og klargjør salaten. Visp sammen eddik, olje og honning til dressing og smak til med salt og pepper.
Anrett salat og fiken på tallerkener og legg skinkerullene oppå, og strø pinjekjerner over. Drypp dressingen over, og server straks.

Klikk her for flere oppskrifter med chevre

Klikk her for flere oppskrifter på dressing

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?