WISTERIA SINENSIS

ELLER KORT OG GODT BLÅREGN

Den planten har alltid vært litt mystisk og fantasieggende for meg. 
Jeg har lest om den, jeg har sett bilder og for et år siden traff jeg et eksemplar som sannelig fylte opp alle mine forestillinger pluss mange flere. 
Vi var på sightseeing sør i Frankrike, oppe i en landsby i fjellene, var der en liten landsens uterestaurant, kun for landsbybefolkningen, ikke en turist i syne. Bortsett for oss da.
Det var et mektig syn, og vi ble helt bergtatt og målløs.
Er det rart vi mistet pusten


Dette er et eneste tre, for å støtte opp grenene er det bygd et metallgitter som fungerer som tak i den enkle lille kafeen. Dette er faktisk bare en del av planten.
du skjønner kanskje hvor enorm denne var
Da er det ikke rart at jeg ønsker noe lignende i vår egen hage. For 3-4 år siden prøvde jeg , men den trivdes ikke der jeg plantet den og ble aldri noen suksess.
I år har jeg prøv igjen. Det er ingenting i veien med ambisjonene mine når det gjelder hagen. 
Denne gangen kjøpte jeg planten på Gjennestad hagesenter. De har dyktige gartnere og er flinke til å dele ut gode råd. 
Bitte liten etter bare 1 mnd i hagen vår
Den er ikke stor ennå, Ca 1 m. Det er noen årtier til den kan måle seg med den franske utgaven, men jeg er optimist. Den skal bli så stor at den trenger en gjærestaur som støtte. Håper jeg.
Ønsk meg lykke til.

P.S. Allikevel blir det ikke noen Wisteria Lane her. Ingen "Frustrerte fruer" i sikte.   

Kommentarer

  1. Jeg har også alltid drømt om en sånn en. I fjor høst kjøpte jeg en på salg som er godt og vel en meter høy. Jeg pakket masse løv og granbar rundt og med den milde vinteren greidde den å overleve den første vinteren. Nå er den på det nærmeste avblomstret, men for en glede å se de første blomstene. Jeg har begynt å planlegge hvor den skal få lov å strekke seg. Spent på fortsettelsen. Kos deg masse med din.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?