RED VELVET ER VERDT MER ENN EN OMTALE

RYKTENE BEGYNTE Å GÅ OM ET STORT JUBILEUM I NÆRMESTE VENNEKRETS

Så ble jeg spurt om å levere ei av kakene til selskapet. Da var saken klar, det må bli en Red Velvet. Endelig en mulighet til å kjøre hele det store sirkuset, ikke bare en liten prøveversjon som sist.
Du vet den amerikanske røde kaken med ostekrem som smaker søtt og mektig og som skal legges i fire lag i høyden.
Nå er ikke jeg en strålende baker eller konditor. Men en utfordring tar jeg gjerne og en smule ambisjoner har jeg når det gjelder matlaging.

Da jeg fikk et kakestativ hos den søstera som hadde det, da var saken klar, det må bli etasjekake.
En stor utfordring som krevde endel planlegging. 
På et tidspunkt var benken full av kakebunner i to størrelser





Noen ble litt godt stekt. Men etterhvert begynte den å ta form.

Og bygge arbeidet bare fortsatte. På dette tidspunktet var adrenalin og konsentrasjon veldig høyt.




Motet steg, dette ser jo ut til å gå gå helt fint, men du vet, alt er ikke som det ser ut til.
De øverste plate er løs pga en manglende skrue. Det var her jeg måtte stoppe for kvelden, sette alt til kjøling og vente på neste dag og at Jernia åpnet.
Den historien endte med at støttegruppa, smakspanelet, matdommer, også kalt ektemann trådte til og reparerte slik at alt fikk en lykkelig slutt.
Kakepynting er en egen kunstart, jeg skal ikke påstå at jeg mestrer den. 
Det jeg påstår er at man gjør så godt man kan, har det morsomt underveis og så bør det smake godt tilslutt.



Den ser jo flott ut og jeg var ganske sliten og veldig stolt av meg selv.

Vil du tro at den smakte himmelsk?
Her kommer oppskriften:

250 gr mel
1/2 ts salt
2 ss kakao
113 gr usaltet smør
300 gr sukker
2 store egg
1 ts vanilje
240 ml kefir
Ca 1ss wilton red pastefarge el mer
1 ts hvitvinseddik
1 ts natron


FREMGANGSMÅTE
Stekes på 175 C I 25-30 min.
Rør smøret hvitt, tilsett sukker, ha i et egg av gangen. rør godt inn og tilsett vaniljeessens.
Bland det tørre og ha dett i røren vekselsvis med kefirmelk. Natron og hvitvinseddik blandes først i egen skål(bruser) og røres raskt inn i deigen.
Kaken skal stekes i 2 stk 20 cm springform, står i forma ca 10 min før du flytter til rist og avkjøler. Pakkes så i plast og lagres i kjøleskap natta over.
FYLLET
200 gr Philadelfiaost
250 gr Mascarpone
1 ts vanilje
115 gr melis
2,5 dl kremfløte
Ostene blandes godt med mikser, ha i vaniljeessens og melis og hell i fløten, rør godt sammen til det tykner. Fløten skal ikke bli krem.

Det var den yngste søstera som kom med oppskriften. Det er fint med litt teamarbeid.
Tusen takk til søstrene mine.
For flere oppskrifter, klikk her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?