KJØTTKAKER ER ALLTID EN VINNER

KOFTAS ELLER KØFTE ER DEN TYPEN KJØTTKAKE SOM STAMMER FRA MIDDELHAVETS SØRLIGE STRENDER.

Så fulle av smak som de er så passer de godt til grilling og andre sommer måltider.
Den oppskriften jeg støttet meg til sa, de var fine å ha på grillen. Det stemte ikke helt. Sant og si så ble det relativt mislykket.
Som vanlige kjøttkaker derimot, så gikk det helt flott og de smakte ikke for sterkt og fremmed. 
Klar til steking





Så er det bare til å hugge innpå
Oppskriften:
250 gr lammekjøttdeig
250 gr vanlig kjøttdeig
1/2 sitron saften av
1 ss olje
50-60 gr ferske korianderblader
2-3 fedd hvitløk
2-4 grønn chili
1 ss malt coriander 
1 ss spisskummin
1/2 ss grov sort pepper
1/2 ss gurkemeie
1/2 ss gara masala
2 ss malt ingefær
1ss salt

Bland kjøttdeigen og sitronsaften først, ha i alt unntatt korianderbladene, de hakkes og has i tilslutt.
Denne deigen kan formes til litt store kjøttkaker som formes rundt et grillspyd. Alternativet er som jeg sa vanlig kjøttkakefasong og stekt i stekepanna.
Så er jo spørsmålet, hva kan man servere dette til?
Mitt enkleste forslag er ris med tzatziki og en frisk salat 
Klikk her for flere oppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?