SYLTETØY AV TRANEBÆR

EN LITEN REST SOM BLE TIL OVERS

Tørkede tranebær, innkjøpt som smak i ei kake, men som alltid blir det noen rester.
Enten gjemmer man dem til de blir dårlig før man kaster, eller så kaster man straks. Tredje muligheten er å klare å bruke restene, helst slik at man har glede av det.
Det er ikke alltid like lett det derre, men men tørkede bær så er mulighetene større. 
I mitt hode og min tanke er syltetøy alltid en mulighet. 
Derfor skred jeg til verket.
Allerede nesten spist opp



Oppskrift.
1 dl tørkede tranebær 
5 ss sukker
nellik 
kanel
Vann

Legg bærene i vann 1-2 t., Kok opp med nytt vann+sukker som dekker bæra godt. et lite dryss krydder, kanel overdøver fort andre smaker. Dette er et av de tilfellene der du bare må smake deg frem til hvilken balanse du vil ha mellom surt, søtt og krydder smaken. 
Jeg fikk brukt resten min på en fin måte og "smakspanelet", også kjent som ektemann, var fornøyd. Syltetøyet passet fint til frokost rundstykket, men og til Camemberten han testet det til. 
Klikk her for flere oppskrifter.  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?