ANDEBRYST, SØTPOTETMOS, LØK KOMPOTT OG BALSAMICOSAUS

DET VAR NOEN STRÅLENDE SMAKSKOMBINASJONER

Det er ikke første gangen jeg har dette til middag, men underveis så forandrer jeg, legger til og trekker fra. Plutselig en dag, så smaker det helt annerledes enn da jeg laget dette for første gang 2-3 år siden. Etter som årene har gått har jeg kommet fram til en måte å servere på som vi liker. 




Den største forskjellen er at nå legger jeg andebrystet ned i mye grovt salt 1 timer før det skal brukes. Før jeg starter å steke, må saltet vaskes bort. Ellers stekes det som jeg alltid har gjort, med litt pepper. 
I stekepanna først med fettsiden ned slik at den smelter og brunes, snu fileten i ca 3 min før du legger den i ildfast fat i stekeovnen. Ha og over 0,5 dl appelsinsaft. Stek så 180-200 C i 15 20 min, alt etter størrelse og hvor rosa du vil ha den. Mot slutten av stekingen heller jeg på litt mer appelsinsaft og drysser med revet appelsin skall.
Beregn 10-15 min hvile før servering. Kraften som er i formen kan godt brukes som saus, med appelsinsaft blir den god.

RØDLØK KOMPOTT
Den er helt uunnværlig.

Oppskrift
2 hele rødløk
1 ts sukker
2 ss hvitvinseddik
olje 
vann

Del løken i to og snitt fine halve ringer, ha alt i panna og etter at dette har begynt å steke, slår du ned varmen og lar stå til du trenger det, gjerne 40-50 min. Da er kompotten karamellisert og veldig søt/syrlig. Blir den for tørr, kan den spees med litt vann
løkkompott

SØTPOTETMOS
Fremhever smaken av andebrystet.
Er så glad i den farven

Kok den som vanlig mos med en par  kvister av timian i, spe med melk salt og pepper.




Denne gangen laget jeg en saus som passet godt.

BALSAMICOSAUS
Oppskrift
0,5 dl balsamico
0,5 dl hvitvin
100 gr smør (romtemperert) i terninger
salt/pepper
frisk persille og estragon
Kok balsamicoeddik og vin til det gjenstår et par spiseskjeer i kjelen. Pass på, det går fort på slutten. Blandingen må ikke bli brent! Hakket estragon varmet med helt på slutten. Pisk inn smøret, litt etter litt. Sausen bør ikke koke etter dette, men holdes varm. Hvis den koker opp vil den miste sin kremaktige konsistens.
Små blomkålbuketter ble brunet fort i panna og brukt som pynt.


Klikk her for mer

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?