REPETISJON, GJENSYN ELLER ?

EN FREDAGSKVELD AV DE MER ORDINÆRE.

Hvordan lager man litt helg når man egentlig ikke gidder? Joda, jeg har en plan. Rett nedi gata her bor en pizzabaker. Liker vi pizza? Ja, i begrenset antall og en begrensning på hvor ofte.
Nå kjentes det ut som om tiden var inne til å få litt hjelp for å skape en stemning. Både for TV kvelden og  som var verdt å ta fram rødvinen til.
Det gikk helt fin, pizza inneklemt mellom diverse mer eller mindre interessante TV-program, alt etter hvem du spør.
Dette er den anledningen jeg glemmer helt at jeg driver med litt fotografering. plutselig er nesten alt forsvunnet.
Noen liker pepperoni og noen vil ha annanas



Tilbake er kun de kalde restene og vi er klare til en TV-kveld med Masterchef Australia og Nytt på Nytt. Den "harde kjerne", det vil si "Jeg som sover til kl 9.00", jeg holder ut til midnatt og får med meg en krim. Den andre våkner i beste fall opp til midnatt for å si god natt. Sånn kan en fredagskveld tusle avgårde.
For min dårlige samvittighets skyld skal du få ei oppskrift på hjemmelaget pizza. Bunnen har jeg fra Lise Finchenhagen og fyllet har jeg hentet andre steder fra.

Oppskrift til 4 personer
900 gr hvetemel
1 pk gjær(tørr el fersk)
5 dl lunket vann
1 dl olje
2 ss salt 
1 ts sukker

 Bland alt det tørre med tørrgjær. Bruker du fersk gjær, løser du den i det lunkne vannet og heller over melblandingen. Så har du i oljen og lar den elte i kjøkkenmaskin i 10-15 min. Dekk til med plast eller klede og sett til heving. La deigen heve til dobbelt størrelse. Del eventuelt deigen i flere emner og bak ut.
Det er lurt å lage mindre emner, da kan du variere med fyllet etter smak og behag.

Hvis du tør har jeg et, utenom det vanlige, tips: 
Fersk fiken delt i 4, fordeles utover en 15-20 cm leiv, dryss over generøst med gorgonzola eller annen blåmuggost. Stek dette som vanlig. Så drysser du over generøst parmesan og ruccula. 
Høres ut som noe for de viderekomne, eller var det "den harde kjerne".
Du skjønner hvorfor du skal ha flere små, dette passer nok ikke for alle.






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?