EPLE OG FENIKKELSALAT

FRISK OG LITT SYRLIG TILBEHØR TIL FUGL, FISK OG SVINEKJØTT

Den var litt annerledes, jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften. Siden jeg er glad i fenikkelsmaken så ville jeg prøve. Du vet den rare grønnsaken som ligger i butikkhyllene. Svenskene kaller den knutekål, det kan man jo skjønne. Slik den ser ut.



Får lyst å sette tennene i


Jeg likte denne

Salatoppskrift til 4 personer
Alt her er cirka-mål. Du har i mer eller mindre etter hvilken smak du liker og størrelsen på råstoffet.
1 fenikkel
1 eple
1 stang av selleri
1/2 appelsin
1-2 ss pinjekjerner el gresskarfrø

Marinade el. dressing
sitronsaft
olivenolje
1-2 dråper nøtteolje 
1 ts brunsukker

Fenikkel, eple og stangselleri skal kuttes i så tynne skiver du kan. Brukte faktisk grønnsaksskreller til det, ostehøvel kan og være grei. Appelsinen kuttet jeg i små biter.

I denne smakte jeg meg fram til den smaken jeg selv ville ha. 
Start med saften av presset sitron og ha i lik mengde med olivenolje og sukker. La grønnsakene ligge i denne blandingen 1 times tid, men hell den fra før du serverer. 
Denne gangen fikk jeg ideen til å bruke salaten som tilbehør til et ribbestykke som ble fest måltid utenom sesong, hos oss. Du vet fet mat trenger syre for å komme til sin rett.
Et lite ribbestykke massert med fenikkelfrø, salt og pepper. Dette lå i 6 timer på ei saltseng. Tørket av og stekt etter alle julekunstens regler.
Så laget jeg en nøytral risotto(oppskrift fins i arkivet)


Sprø svor smaker godt nå som helst

Dette var en annen smak enn det vi vanligvis vil ha på ribba til jul. Med risotto så ble det noe helt nytt, men vi gjør det gjerne igjen.
Kanskje jeg skal tenke på asiatisk sursøtt neste gang? Har ennå billig ribbe i fryseren.

Klikk her for mer fenikkel






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?