FRUKTKAKE SOM TRENGER LANGTIDSLAGRING

DENNE BLE BAKT MIDT I DESEMBER, SISTE BITER SPIST EN AV DE FØRSTE DAGENE I JANUAR

Ligner veldig ei annen fruktkake som er av de eldste oppskriftene jeg har og ennå bruker. Fått tidlig på 80 tallet av ei daværende bekjent i Lødingen. Hvor hun enn er nå, takk skal hun ha.


Det er konjakken som glinser



Nå prøver jeg en som ligner, men er litt annerledes. Lett å lage, enkel å oppbevare, legges på lager i 2-3 uker, taes frem fiks ferdig og serveres. Det skal sies at ennå har ingen barn likt den. Jeg bruker begrepet barn litt utvidet. De fra tjue og opp som frekventerer mine stuer og stadig vekk sier mamma. Det er de barna jeg snakker om.
De under myndighetsalder får ikke tilbudet engang. Siden konjakk, rom eller portvin er en viktig ingrediens.
Skulle den mot alle odds bli litt tørr før du får spist dem, så et det bare å få frem konjakken, rom eller portvinen og dynke igjen. Husk alkoholen forsvinner fort, bare smaken sitter igjen.

Oppskrift
1. dag
2 dl korinter
2 dl rosiner
2,5 dl sultanas
2 dl aprikos
1 dl pistasjenøtter
1 dl konjakk, rom eller portvin

Alt hakkes ganske fint og marineres under plast i 1 døgn

2. dag
180 gr temperert smør
180 gr brunt sukker
3 egg
220 gr hvetemel
1 vaniljestang
1 ts bakepulver
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt muskat
1/2 ts kanel

konjakk, rom eller portvin til dynking.

Smør og sukker piskes luftig, frø fra vaniljestanga haes i og 1 og 1 egg røres inn av gangen. Sikt sammen det tørre, bland inn den marinerte frukten, rør alt inn i smør og sukkerblandingen.
Bruk en springform 22 cm, kle den innvendig med bakepapir. Stek ved 150 C i 1 t og 30 min, dekk med folie eller bakepapir etter ca 40-50 min, slik at den ikke blir for brun.
Kaken avkjøles i formen, så dynkes den med spriten du har valgt. Bruk gjerne mer.
Pakk inn og oppbevar kjølig.
Smak etter 14 dager.
For flere oppskrifter klikk her.








Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?