KOMPOTT AV RIPS

IGJEN HENTER JEG INSPIRASJON I FRA TRADISJONENE MINE, OG TILPASSER DEM NÅTIDEN
Et enkelt og hyggelig middagsmåltid sammen med mennesker vi trives med. Det er ikke mye som slår det. 
Når vi avrunder med å se Opera på kino. En stor oppsetning fra Metropolitan i New York. Verdis Flagstaff, det blir ikke mye bedre enn det.

Tilbake til maten og ripsbærene.Høstens grøde ligger i fryseboksen og venter på å bli spist.
Rips med vaniljesaus..... det har alle smakt. 
Rips med eggedosis, mange kjenner den.
Rips med kanel, nellik og ingefær derimot, den er vel ganske ny, ikke sant?


Dette må til 
0,5 dl ripsbær,  

Kok sukkerlake av: 

1 dl vann
2 dl sukker
1 ts finhakket fersk ingefær
Et bitte lite dryss kanel
4-5 nellikspiker
1-2 ss nypresset sitronsaft
Kok dette slik at sukkeret 
Smelter og smakene blander seg.
Hell sukkerlaken over ripsbærene og la det stå til du trenger det. Server med vaniljeis.
Dette kan og serveres varmt, eller med gelatin i slik at du får en slags kompott.
Kanelsmaken kan fort ta overhånd her, vær forsiktig og smak deg fram.

Friskt og syrlig, men ikke sur. Jeg er litt reservert ovenfor rips. Dette vil jeg gjerne spise igjen...og igjen.

Kanskje jeg skal overraske familien til julemiddagen? 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?