JULEKAKE ER TRADISJON I MITT SINN OG I MITT HJEM

PÅ EN MERKELIG MÅTE ER DUFTEN AV VARM HVETEDEIG SYNONYMT MED JULESTEMNING FOR MEG.

Hver julaftens tidlig morgen setter jeg en liten hvetedeig smekk full av rosiner. Den er ferdig stekt ved tolvtida. Da er den klar til å være et supplement til julegrøten som vi har ved ett-tida. Mellom oss sagt så er ikke alle like glad i julegrøt, men du vet mandelen lokker jo for de minste eller kanskje for alle. Hvetekaken, eller julekaken jeg lager er litt annerledes enn min vanlige hvetedeig.
Jeg setter for eksempel 3 dl melk med 1,5 dl rosiner til bløting over natta.
Dette er grunnlaget for hvetedeigen. Jeg bruker fersk gjær. Den enkle grunnen er at jeg har aldri fått tørrgjær til å fungere som den skal og som jeg forventer. 
Denne gangen laget jeg en før jul og, fordi jeg trengte noe å bite i ved siden av en kopp te og til en gjest.
Rund, gyllen og fin, nam nam
Denne gangen prøvde jeg meg med å ha deigen i en rund, liten kakeform. Den ble ganske søt og fin i fasongen.
Oppskriften jeg brukte var slik:

25-30 gr fersk gjær
3 -4 dl helmelk
1,5 dl rosiner
0,5 dl sukat eller apsikat.(kan utelates)
80 gr margarin
80-100 gr sukker
1/2 ts gurkemeie(kan utelates)
1/2 ts kardemomme
ca 500 gr Hvetemel (5-7 dl)
1 egg 

Sett rosiner i bløt i melken kvelden før. Smelt smøret i en kjele og hell så melken med rosiner over. Pass på temperaturen, Den skal bare opp til 37 C, fingervarm. Gjæren røres ut i en bolle i ca 0,5 dl kald melk. Slik blir dert lettere å få gjæren fordelt i deigen. Så helles smør og melke/rosinblandingen over gjæren.
Ha i sukker, kardemomme og evt. gurkemeie. Hvetemel har jeg i slik at jeg er fornøyd med konsistensen på deigen. Det er ikke ofte jeg veier melet, så ta oppgitt mengde med ei klype salt.
Jeg lar deigen heve så lenge som mulig. All hvetedeig blir bedre av lang hevetid.



Kjøkkenkos


Også koser jeg meg litt med kaffe i den fine hjertekoppen min, mens lister skrives og arbeidsoppgaver fordeles.

Vil du se flere oppskrifter, klikk her.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?