LAMMESKANK I RØMERTOPF

DET ER UTGANGSPUNKTET

Fortsettelsen er en hel dag med langtidssteking hvor huset fylles av de herligste dufter av lam, hvitløk, rotfrukter og hva jag nå ellers kan ha stappet oppi gryta.
Du er kanskje ikke kjent med å bruke leirgryte? Disse leirgrytene var veldig populære allerede på 70-tallet og min stammer fra den tida. Den nærmer seg altså 40 år.
Selv romerne brukte denne metoden sies det


Slik ser den ut, litt merket av tidens tann, man må jobbe mye for å skaffe seg en slik patina.
Den vaskes alltid bare i rent varmt vann etter bruk. Den settes under vann i 10 min før bruk hver gang, og den settes alltid inn i kald ovn.
Denne er ofte i bruk.
Denne søndagen var det altså lammeskanker som var på menyen. Den ferdigvannete gryta kom på benken og grønnsakene ble kuttet.

Ikke noe fiksfakseri


Grovt kuttede biter av de rotgrønnsakene du har og bruk alltid løk.Her er også kålrabi, gulrot, selleri og poteter.
Når så lammeskankene blir lagt oppå grønnsakene og stekt over lav varme med lokk. Jeg lover deg det lokker fram utrolige smaker.


Så går vi igang


Stekeovnen på 50 C i 4 t, så skrur du opp til 180C i 40/50 min. 
Spek med hvitløksbåter, godt med salt og pepper, saften fra 1 hel sitron over, så blir smaken himmelsk. 
Dette gjør jeg med lammelår og annet kjøtt jeg vil ha supermørt og gjennomstekt. Gryta blir og full av den nydeligste kjøttkraft.
Servert med en hjemmelaget potetmos, en erterstuing og grønnsakene fra gryta har du en middag for selv de mest kresne. 






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?