Å KOKE MARMELADE

 KJENNES UT SOM EN REGNVÆRSAKTIVITET

Denne regnværsdagen gjør jeg akkurat det.
Sjekker at alt som fins av brukbare glass med lokk er rengjorte og steriliserte.
Henter fram oppskrifter, gjør notater, tenker ut endringer og skriver handleliste.
Vel tilbake fra en sykkelekspedisjon til nærmeste kolonial, også kalt "spiskammeret", starter jobben. Først slakter jeg appelsinene og skjærer ut filetene. Det måles, kokes og smakes.
Skal dele en hemmelighet, jeg blir grundig lei smaken av appelsin og aprikosmarmelade.

Det er størrelse på den ingefærrota
Når marmeladen skal stå på et bord på et marked og forsøksvis lokke kjente og ukjente til kjøp, da blir det plutselig litt prestisje i mitt lille hobbyprosjekt.


Variasjonen i hvilke produkter jeg har er ikke så stor, jeg koker aprikosmarmelade som skal være tilbehør til ost, og appelsinmarmelade til å bruke som man vil.
Selvsagt har jeg lekt litt med smakene og byr på produkter som ikke er helt "mainstream".
Oppskriften til appelsinmarmelade med ingefær fins et annet sted på bloggen. Søk i søkerfeltet.
Aprikosmarmeladen deler jeg ikke oppskriften på.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?