ØRRETRULADE MED FYLL

FISK I DAG IGJEN? HERRRLIG SIER NÅ JEG.

For tiden er det fin fersk ørret å få tak i her i nærbutikkene. Dermed er jeg igang med å finne måter å variere den på.
Forleden hadde jeg et lite dameselskap hvor det var nødvendig med en lett kveldsmiddag.
Gode råd er dyre, men fiskeretter står alltid høyt i kurs. Hvorfor det?
Magert, lettfordøyelig, velsmakende og mulighetene til å variere er store.
Råstoffet jeg hadde var en fiskefilet
Rosa og lekker

Du kan se på bildet at jeg brukte både pinsett og kniv, og fiskeskinnet bruker jeg en annen gang til å koke fiskekraft til suppe.
Fileten skal altså være skinn og benfri(med en egen pinsett) før du setter i gang å lage

ØRRETRULLADE MED FENIKKELFYLL
For 4 stk.
800 gr ørret/laksefilet, hel uten skinn og ben
1 finhakket fenikkel
1 bunt vårløk
finhakket dill etter smak
evt kjørvel, hvitløk
salt \pepper
Disse urtene varierer du etter egen smak. Kanskje du liker noen helt andre til fisken.
Vårløk og fenikkel skal freser i panne til det blir mykt og blankt, ikke på for høy varme, det tar noen minutter, avkjøl.
Fileten skal "åpnes " som ei bok fra siden. Legg over plastfolie og bank lett med håndflaten for å få den jevn.

Legg fileten på aluminiumsfolie som er smurt med rapsolje og fordel fyllet utover fileten. Rull så sammen som ei rullekake, så rulles folien rundt stramt.
Rullen legges i ildfast form og stekes på 200 C i 15-20 min.
La den hvile 15 min før du åpner etter steking. Den kan gjerne være litt avkjølt før servering.
Skjær fisken i skiver og server med en saus av creme fraish og poteter.



Her ser du nok best sausen og rosevinen

Min rulade lå litt for lenge i stekeovnen, det ble vanskelig å skjære fine skiver. Steketiden varierer jo med størrelsen og tykkelsen på ruladen. Denne prøver jeg nok snart igjen. Smaksløkene mine danset sin egen lykkedans underveis her. 




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?