DET VAR BARE RAMSLØK

JEG TRODDE JEG HADDE FUNNET GULL

Det jo er ikke sånn at jeg kan si "bare ramskløk". Det er jo nesten som å finne gull.
Når turvenninene rusler rundt langs deler av Vestfoldkysten, så gjør vi de artigste oppdagelser.
For noen uker siden kartla vi et sted man kan plukke slåpebær til høsten.
I dag tok en av gruppa oss med til et sted der (ukjent for alle)ramsløken vokser i store mengder.
Løken blomstret slik at det hele var et syn.
Duften slo oss og i møte. Slike turer blir minneverdige.



Hele området var dekket
Der står de godt innblandert med en annen spiselig vekst Skvallerkål for eksempel.
Etter å ha lest meg opp på google, vet jeg mere om historikk, bruk og oppskrifter.
Den kalles "vikingenes hvitløk". Den kan benyttes i alle retter der duville brukt gressløk eller hvitløk.
Jeg har funnet mange oppskrifter på ramsløkpure på nettet.
Den enkleste jeg fant har jeg tenkt å prøve.
Først må jeg tilbake for å plukke litt.
OPPSKRIFT

Ramsløkpure


4 stk 2 l fryseposer ramsløkblader
6 dl olivenolje
1 teskje salt (per liter ferdig puré)
Bruk blender eller kjøkkenmaskin med bolle med kniver. Kjøkkenmaskiner egentlig det beste, fordi de gjerne ikke hakker så fint som en blender.

Hell nesten all oljen opp i blenderen. Pass på at bladene er tørre. Kjør i gang maskinen på nesten full fart fart, og tilsett ramsløkblader i porsjoner. Blir det for tykt slik at det er umulig å få blandingen til å roterer, fyller du etter med olje. Ha i mer olje enn oppskriften sier dersom du synes det blir for tykt. Salt er konserveringsmiddel, men ikke overdriv.

Skal du ha puréen over på glass, er det viktig at du koker glasset og lokket, og fyller glasset mens det er varmt!
Lukkede og åpne glass oppbevares i kjøleskapet i flere måneder uåpnet.
Så kommer den viktige informasjonen; hva brukes den til?

Ramsløk er supert til fisk og kjøttretter, enten som tilbehør, eller som krydder under tilbredning. Der du ellers ville gått for gress-/purreløk eler hvitløk, kan du heller prøve ramsløk.

Jeg har bare smakt friske blader, men det var en subtil, lekker smak, man måtte nesten vente litt før den slo inn.
Spennende!
Klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?