NÅR HADDE VI BIFF SIST?

DET ER VEEELDIG LENGE SIDEN.

Når en entrecot av beste kvalitet havner i kjøleskapet mitt uten min bistand, da henter jeg fram gammel og glemt kunnskap.
På 70-80-tallet var vel biff og bernaise toppen av luksus og matlykke.
Vi har kuttet ut den fete sausen, men vi koste oss med biffen.
Vakkert marmorert
Den ene av oss ville ha pepperbiff, som forutsetter en stor mengde pepper over kjøttet. Den andre ønsket en litt mer moderat kryddermengde.
Med andre ord , jeg gikk for salt og pepper, han ville ha salt og PEPPER.
Jeg veide ikke disse, men de var ganske store.

Så varmet jeg olje og en liten klatt smør i panna til fettet ble brunt, la i biffene, krydderet bare på den sida som var opp. 4 min på hver side gir en ganske rå biff.
Skal slike mengder kjøtt fordøyes hos meg må de stekes lenger, jeg stekte nøyaktig 6 min på hver side og krydret andre siden etter at den var snudd.
Den minker litt under steking


Tilbehøret vi valgte var glasert løk, glaserte gulerøtter og bakt potet.
Det fantes og en rest av erterstuing i kjøleskapet, den fant og sin plass.

For å glasere løk eller gulrøtter må du forvelle dem først 2-3 min for løk og 8-10 min for gulrøtter.
Deretter steker du dem over svak varme i smør med ca 2 ts sukker. Mengdene sukker og smør varieres etter mengden løk og gulrøtter.

Et måltid med litt alderens patina over seg, men alvorlig velsmakende og med en god røvin til ble en hverdagsmiddag til en fest.
Oppskrifter fins her.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?