DETTE ER EN AV DE MEST TRADISJONELLE MATRETTER JEG VET OM

GOD HJEMMELAGET, GAMMELDAGS SODD
Her snakker vi om bruken av lammekjøtt.



Til og med i folkeeventyrene snakkes det om sodd.
 Dette er det som jeg kjenner som Lofotsodd. Selvsagt spør jeg meg
hvorfor den ikke heter Vesteråls-sodd?
Tja, vi er jo ganske nære naboer da, det smaker godt, la oss holde oss til det.

Dette er en oppskrift av det slaget der du ikke har faste mål. Jeg kan prøve å hjelpe litt til. Lover at dette er "easy breasy". Egentlig er dette en type kjøttsuppe kokt på lammekjøtt med grovt kuttede grønnsaker.

Oppskrift
Du starter med ca 1,5 kg lammekjøtt. Dette  kokes i en stor kjele med rikelig vann, godt krydret med salt pepper og lauvbærblad og en finhakket løk. La det småkoke en times tid. Imens kutter du opp kålrabi, selleri, gulrøtter poteter og purre. Som du ser av bildet skal bitene være ganske store. Potetene deles i kanskje 4, men det er alt og de andre grønnsakene måles etter dem.  Dette har ikke bare en praktisk årsak som at alt skal ha omtrent samme koketid, men det ser faktisk bedre ut når det er litt samsvar i størrelsen visuellt. Ha dette i kjøttgryta og la det koke i 30 min, dryss over kuttet persille før du serverer.                                                                                                      

Vesteråls-sodd
Noen lager små melboller som kokes i denne kraften sammen med kjøtt og grønnsakene. Kan du tenke deg noe bedre en kald januarkveld, enn å komme hjem til ei varm næringsrik og god hjemmelaget suppe?
Serverer du med flatbrød følger du tradisjonene, vanlig brød er og helt i orden, vi kan godt lage nyere tradisjoner. 
Som du skjønner må du bestemme sjøl hvor mye som går med av alt. Dette kan bli mat for 1, eller 10-20. I gamle dager var dette en av de matrettene som ble brukt til store anledninger som bryllup , konfirmasjon og lignende.

Klikk her for flere oppskrifter med lam

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?