TIL FÅRIKÅLENS ÆRE

DA KOMMER JEG ALLTID INN I EN ASSOSIASJONSSTRØM, GAMLE MINNER STRØMMER PÅ.

For meg er fårikål noe annet og mye mere enn et måltid. Jeg hører mine foreldres stemmer, ser bilder fra min barndoms middager der fårikålen var i sentrum i et distrikt der sauehold var essensielt.

Minner fra mine barns barndom dukker opp, der jeg regisserte måltidene. Fårikålmiddager der mine foreldre var gjester hos meg. Jeg husker hva som ble sagt og hvordan bordet var dekket. osv. osv.

 Alt dette skjer når den deilige duften fra fårikålgryta sprer seg i huset...


I den blå gryte
Her starter moroa

Trenger du oppskrift? Trodde alle i hele Norge hadde sin egen.

Ok, jeg bruker altså bare lammekjøtt, til 4 personer er 1,3-1,5 kg nok. 1 kålhode ca 2 kg, hvetemel, 3-4 dl vann, salt, pepper og hel pepper og en stor kjele.
Legg kjøttbiter med litt fett på i bunnen, litt salt og pepper så legger du på et lag med kål skjært i båter. Over kålen drysser du 2 ss mel. Fortsett slik til du har lagt i alt og avslutter med et lag kål. Hele pepper kan drysses over til sist, de vil spre seg i gryta etter hvert, hell over vannet. 
Kålen står nå ofte høyere enn grytekanten, lokket blir ikke tett. Ingen grunn til uro. Kål minsker utrolig mye når den får kokt litt.
La dette småkoke i minst 11/2 t. Ta tak i håndtakene og sving gryta sideveis slik at det ikke setter seg fast i bunnen. Spe med mere vann om du mener det er nødvendig og smak til med salt og pepper.

Men alle som har laget fårikål vet at den er best dagen etter.
Jeg koker altså fårikålen dagen før, ca tre kvarter - en time.
Setter kaldt med en gang, tar frem dagen den skal serveres og varmer opp/ småkoker til jeg er fornøyd. Kjøttet skal falle fra bena og kålen har blitt ganske istykkerkokt og litt brunlig.
Her er resultatet
Dette er min måte.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?