MMM FISK

TAR GJERNE IMOT NYE TIPS OM HVORDAN VARIERE.


Hvor enn du snur øynene så popper det opp oppskrifter på forskjellige matretter.
Det er ikke alltid de er etter min smak, men det er en norsk kokk som jeg liker og ofte leser. Jeg leser både for å få nye ideer, men også for å bli inspirert til å lage endringe i min egen praksis.
Lise Finckenhagen er et av mine idealer innen mat.

Har nettopp lest en oppskrift av henne, den vil jeg prøve en av dagene.
En annerledes bacalao for 4 personer
  • 800 g lettsaltet torskefilet
  • 6-8 mellomstore potete
  • 2 mellomstore gule løk
  • 4-6 piquillos eller pimientos, grillet rød paprika på boks
  • 1 rød chili
  • 4 fedd hvitløk
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 100 g gode oliven, gjerne grønne og svarte
  • olivenolje
  • salt og kvernet pepper
  • basilikum eller persille til pynt

Rens torsken for eventuelle ben, men la skinnet sitte på. Del fileten i fire jevne stykker.

La paprikaene få renne av seg i en sil. Skyll dem gjerne i litt kaldt vann og del paprikaene i grove biter.

Rens chilien for frø hvis du ikke ønsker den så sterk. Finsnitt eller finhakk chili og hvitløk. Skrell og skjær poteter og løk i skiver

. Varm ca 1 dl olivenolje i en stor panne med høye kanter, eller i en gryte. Fres poteter og løk i oljen. La det syde/putre til potetene begynner å bli møre og løken har blitt bløt. Rør jevnlig og tilsett hvitløk og chili underveis.

Tilsett tomater og kok opp, la det koke noen minutter før du har i oliven og paprika. Smak til med salt og pepper men ikke glem at fisken er salt. Legg i fisken (hvis skinnet er på skal skinnsiden ligge opp), dekk pannen med aluminiumsfolie (la folien sitte litt løst) og la det hele putre videre i ca. 15 minutter.
Dette høres såå godt ut, og så mye enklere og billigere enn å bruke klippfisk. En variasjon etter mitt hjerte. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?