HVA MED MER SUPPE

HER OM DAGEN LAGET JEG EN ANNERLEDES SUPPE


Den innehold lammekjøtt, linser, koriander og mynte.
Men det var bare begynnelsen til et hot, varmende og smaksrikt måltid.

Billig og god mat
DU TRENGER:
300 gr lammekjøtt
1 l vann
1 pakke puy-linser
1 boks hakkede tomater
1 ts salt
1/2 ts pepper


1 ts spisskummen
1 løk
1 fedd hvitløk
1 ss hakket eller revet fersk ingefær
1 ts chilipasta
4 ss fersk hakket koriander
3 ss fersk hakket mynte


Oppskrift
300 gr lammekjøtt i små biter, dryss over spisskummin, salt og pepper, bland godt. La dette stå mindst 30 min.
Imens finhakker du: 1 stor løk, 1 hvitløkfedd, 1 raus ss ferskhakket ingefær,
3-4 ss fersk koriander og 3-4 ss fersk mynte.
Løk og ingrefær kan blandes, men urtene skal i til sist og må holdes for seg.
Så bruner du kjøttet i en varm panne med rapsolje. Legg over i ei gryte, fres løk og ingefær raskt (1-2min) i den samme panna, varm med olje. 
Hell dette over kjøttet i gryta.
Ha så de hakkede urtene, 1 boks hakkede tomater, 4-5 dl puy-linser, 1 l vann og 1ts cilipasta(sambal oelek finnes i innvandrerbutikker) La alt koke i 30-40 min. Hvis det blir for tykk eller tørr, ha på mere vann.

Du kan bestemme selv konsistensen. Vil du vil ha en linsesuppe eller en type stuing med kjøtt.
Dette serveres med brød til og er nok til 3-4 mennesker. Du kan ta mere kjøtt da vil dette mette ennå flere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?