EN SØT, SYRLIG OG UVANLIG GELE AV LØVETANN

SERVERT SOM TILBEHØR TIL GRILLMAT



Dette er ei oppskrift som jeg fant i en avis. Den er nok mest tenkt brukt til grillmat, men jeg ser ingen grunn til at ikke vi skal prøve den som tilbehør til annet stekt mat. Problemet er at på denne årstida finner ikke jeg så mye løvetann. Som dere ser et enslig eksemplar.

Ensom ikke sant?


2 epler skjæres i små biter. 250gr løvetannblomst i full blomst. Kun gule kronblader. 1sitron vaskes før du river skallet. Deretter deler du sitronen og presser safta ut. Legg alt i en kjele, hell over 5dl vann og legg i 1 kvist rosmarin. Kok opp og la småkoke i ca 30 min, sil dethele og press litt for å få all safta ut. Så har du i 5 dl sukker. Da skal geleen være ferdig og kan fylles over på passe glass.                                                                  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?