LAPSKAUS ER TRADISJON, TRADISJON, TRADISJON

JEG FIKK SÅNN LYST PÅ LAPSKAUS
DEN LYSE, KOKT PÅ SALT, SPEKET LAMMEKJØTT

Hadde kjøpt pinnekjøtt på salg i februar, stappet i fryseboksen og nå fant jeg ut at tiden inne til å skride til verket.
Kjøttet bløtla jeg i går, 24 t i vann som ble byttet 3-4 ganger.
Dagen etter ble dette satt på kok, i ca 1 1/2 t.
Deretter var det potet, gulrot, selleri og ikke minst kålrabi skrelling.
Tydelig ikke sant.
Jeg har mye kålrabi og er forsiktig med gulrøtter, de er så søte. Dvs de smaker søtt

Tips:
Kutting er jeg litt nøye med. Som du ser potetene i ca tre skiver, så i tre/fire staver som igjen blir terninger ca 1 1/2x1 1/2 cm. 
Det er ikke lett å få lapskaus til å se fin ut, men små, like store biter av alle grønnsakene hjelper veldig.
Tre skiver her og.
Når kjøttet er kokt, tar jeg det opp og har alle grønnsakene i kjøttkraften. og koker ca 1/2 t. Da er kjøttet også kuttet i terninger og legges i sammen med ringer av purre.
Kok opp igjen og vips så har du lapskausen klar.

Serveres med flatbrød og hvis du sper med mye av krafta så blir det jo suppe.
Deilig det og.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?