NÅ MED APPELSINMARINADE, HVOR MANGE GANGER KAN KYLLING VARIERES?

TROR NESTEN IKKE JEG VET DET HELT ENNÅ, MEN TRO MEG, JEG JOBBER MED SAKEN

Nå i dag er det appelsinglasert kylling for 4 
Her er ingridiensene


OPPSKRIFT PÅ APPELSINMARINERT KYLLING
1 hel kylling ca 1 1/ kg

salt og pepper
Skyll og tørk kyllingen, legg den med ryggen ned og skjær/klipp langs ryggraden på begge sider og fjern ryggbenet. Press fuglen flatt ned på fjøla, gni inn med salt og pepper. 
MARINADE
2 ss finrevet fersk ingefær
3-4  hvitløkfedd, 
2 ss Dijonsennep
1 appelsin, 
1 ss brunsukker. 
1 chili og ha i marinaden.
Lag en mos av ingefæren, finhakk hvitløken, revet skall av og saften av appelsinen finhakk chilien og bland dette og legg utover kjøttet.

Kyllingen skal ligge i denne marinaden i ca 1 t, gjerne mer. 
Form m/lokk som er stor nok  til å legge fuglen flatt med marinaden på og som den stekes i. 

Har du ikke det, tetter du så godt du kan med aluminiumsfolie, steker ved 180 C i ca 30 min. Fjern så folien og stek videre i 25 min for å få stekeskorpe.

Påskefarger på tallerkenen og
Appelsinsalat og ris smakte strålende til. Dette var både billig, smakfullt, sunt og lettvint.
En favoritt.
Det fins flere oppskrifter med kylling her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?