NÅR LAMMEKJØTTET KOMMER PÅ BORDET, SÅ ER DET FEST UANSETT.

DEN ØVERSTE DELEN AV BOGEN HOS ET LAM ER BENFRI OG HETER COULOTTEN

Den er og svært mør og passer fint til å steke med rosa kjerne. Det er pur lykke å få et så lekkert og smakfullt kjøtt på bordet. 
Mens jeg går rundt på kjøkkenet og vibrerer av lykke og tenker ut tilbehør, så kjenner jeg at dette er dagen for erterstuing, gulrøtter og kanskje pommes frites.
En av de flotte tingene med lammekjøtt er at man kan variere tilbehør i stor grad.Mango og chilisalsa og potetmos for eksempel.

Den rosa midten kom ikke frem på bildet



Coulottene ble brunet i varm panne med fettsiden ned, krydret godt med salt, pepper, fersk finhakket hvitløk og overrislet med saften av en halv sitron. 
Stykkene var ganske små, så 20 min i stekeovn på 200 ºC, og gav et lekkert rosa kjøtt.


Skjært i tykke skiver som dette så så det ganske tiltalende ut. 
Tilbehøret ble jo tydelig tradisjonelt. 
Men ingenting tradisjonelt med den måten jeg laget ertestuingen på, eller frosne babygulrøtter kokt og glasert i smør og sukker. Skulle hatt brunsukker, det hadde vært enda bedre. 


Erterpureen lager jeg av frosne erter. 
Den får den mest fantastiske farge og den smaker nyyydelig.
Passer selvsagt veldig godt til lam,(som er så ofte i vårt kosthold at vi snart får krøller.)til oksekjøtt og til kjøttkaker.
Jeg heller de frosne ertene i en kjele med varmt vann og koker til de blir tint og møre ca 7-10 min.
Deretter siler og  moser jeg dem med stavmikser eller lignende før jeg har i 20 gr godt smør, 1 dæsj salt og 1 dæsj sukker. kok opp og spe med kokevannet hvis du synes det er nødvendig.
Åhh det var fredagskos det!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?