FRUKTKAKE SOM FAST JULETILBEHØR

DENNE FRUKTKAKA SKAL LAGRES LEEENGE

Derfor må man sette i gang allerede nå, ikke som et år da den først var moden for spising uti januar. Da ble den til glede bare for meg og mine smaksløker og hofter.
Oppskrifta fikk jeg av Gerd Winther Eliassen i Lødingen i 81-82, den har vært fast tilbehør på julebordet mitt helt siden da. Jeg er blitt så glad i den kaka at det nesten er vanskelig å tenke seg julen uten. Dessuten har den en av de store fordelene jeg liker; den er forholdvis enkel å lage.
Brun og lekker
I starten ser den sånn ut, klar til lagring.
Får vi prøvesmake

Før vi lagrer så er det tid til en kaffekopp og en aldri så liten prøvesmaking. DEn smaker nemlig godt da og.

Oppskrift
250 g romtemperert margarin(ikke smør),
2 ½ dl sukker, røres hvitt,
4 egg tilsettes 1 etter 1.
Bland og sikt på:
4 ½ dl hv.mel,
1 ss kakao,
½ ts kanel,
½ ts nellik,
½ ts ingefær.
200 gr rosiner
100 gr korinter
100 gr cocktailbar,
50 gr aprikos,
50 gr sultanas,
100 gr nøttekjerner haes i,
tilslutt ½ dl væske saft fra bærene, portvin eller konjakk.
Ta et par ss av melet og ha over fruktene før du rører dem inn i deigen. Da klumper de seg ikke så lett.
Stek i en 2 l form.


Stekes 150-160 ºC i bortimot 1 t, med varmluftsovn tar det mye kortere tid, ca 30 min. Stikk i kaka med en tynn trepinne for å se om noe av deigen henger ved. Steker den for lenge blir den tørr.
Når den er avkjølt lagres den, i 2-3 uker. Da skal den være saftig og smakfull.
Jeg synes den smaker godt når den er skjært tynt, servert til kaffe og kanskje med et glass god portvin til.
En typisk voksen kake, kan nesten sammenlignes med konfekt.

Nyere variasjoner: 
Nå bruker jeg mer rosiner, cocktailbær og/eller aprikos, dadler og fiken

2. Legg fruktene i bløtt i konjakken over natta, du får da en helt annen kake.

Klikk her for flere oppskrifter




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?