KYLLING ER LETT Å TY TIL

DEN DEILIGE SITRONKYLLINGEN

Ved siden av lammekjøtt så er dette en av de mest populære middagene vi lager hos oss.
Den gamle Rømertopf
"Man tager"
1 stor rå kylling, vasker og tørrer godt. Jeg skjærer og bort så mye av fettet jeg kan. Stikk inn hvitløkfedd rundt overalt i kjøttet. Varm ei jerngryte eller panne og brun fuglen på alle sider.
Ta ut, salte og pepre rundt og inni.
Legg kyllingen i jerngryta eller Rømertopfen, klem saften av 1-2 ferske sitroner over, legg på lokk og sett i stekeovnen. Ca 150 C i 11/2 -2 t. kjøttet skal være så mørt at det faller fra beina.
Før jeg serverer, peller jeg ut de fleste bena. Kjøttet smaker av himmel og kraften i gryta er helt er eventyrlig. 
Server med ris eller brød. Jeg liker ikke å ha grønnsaker til, de bare forstyrrer smaken av kjøttet og kraften. En liten frisk salat derimot, det passer perfekt.
Jeg har flere oppskrifter på kylling her.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?