FISK I FORM, DEN LIGNER LITT PÅ EN GRATENG.


MEN JEG ER PÅ VEI VIDERE DET FØRSTE TEGNET ER Å INNFØRE FENIKKEL



Det har vært vanskelig for meg å komme ut av "tradisjonsgrytahennarmor" når vi snakker om fisk.

Dessuten er det vanskelig å finne en oppskrift på fisk i gryter, form eller supper som ikke er nedsausa i tomatsaus el. tomatpure som med Bacalao, eller nesten ikke eksisterende.
Etter min mening har fersk fisk en mild og ofte søtlig smak. Allerede her skjønner du at Bacalao er et hederlig unntak.
Jeg er veldig glad i den naturlige fiskesmaken. Mindre glad i koblingen tomater/fisk.
Den enkle årsaken til det er at matvareintoleranse styrer en del av mine matvalg, tomater er altså en av matvarene som velges bort.

Jeg har i allefall lett etter oppskrifter der fersk el.frossen(hvit) fisk kan komme til sin rett og fungere i hverdagen i mitt hjem.
Fenikkel er frisk og anisaktig, super til fisk
Så kommer vi til det ferdige resultatet, det ser slik ut:

En kvist rosmarin skader ikke.


Oppskrift
4-500 gr frossen filet torsk
salt og pepper
¼ fenikkel
1-2 gulrøtter
Bechamelsaus (vanl. hvit saus)

Fisken tines selvsagt og legges i en smurt, ildfast form, grønnsakene kuttes i små biter og alt krydres med salt og pepper.
Lag 2-3 dl hvit saus, rasp litt hvit ost over, vanlig Norvegia passer til dette.
Stekeovnen på ca 180 ⁰C i omtrent 30 min
Jeg serverer med revne gulrøtter og kokte poteter, jeg sa jo at det er vanskelig å rive seg løs fra tradisjoner.
Oppskrift på bechamel fins her.












Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?