GUL ERTERSUPPE KOKT PÅ RØKT KNOKE, DET HØRER VEL HJEMME I ALLE VOKSNE KOKKERS REPORTUAR?

 

JEG TAR UANSETT SJANSEN PÅ Å SKRIVE OM DEN FYLDIGE, GODE SUPPA MED EI LANG HISTORIE, SLIK MAN GJØR DET UTEN HJELP AV TORO. 

Så får vi huske at dette tar tid, så kanskje Corona pausen er tidspunktet for yngre mennesker å prøve seg.

Som så mange ganger før så er middagsvalget mitt styrt av det som er på tilbud på den nærmeste dagligvarebutikken. For meg er det enten Meny eller Rema 1000.

Før jul engang så lå det svineknoker i disken, så da kjøpte jeg svineknoke, og som så mange ganger før, så ble et slikt impulskjøp lagt rett i fryseboksen. Det passet ikke for meg verken med tid eller med redskap.

To ganger i løpet av det sisten halve året har jeg hatt bruk for en kasserolle som tar minst 5 l. Det hadde jeg ikke så jeg prøvde meg på lånemarkedet, og velvillige venninner stilte opp. Den første kjelen var av aluminium. Du vet det ble ikke noen særlig sving på fårikål med induksjon og aluminium. Trist, men jeg klarte å løse det med oppfinnsomhet og gjestene den gang fikk sin middag.

Den neste gangen jeg trengte en stor kasserolle da var det jul, jeg hadde en plan om pinnekjøtt og enda flere gjester. Kasserollen jeg lånte var stål og jeg regnet med at det gikk fint, men ikke den gangen heller. Gjestene denne gangen fikk også pinnekjøtt og var fornøyde, men stresset det kostet vertinna vil jeg ikke nevne. Første dag butikkene var åpne, skaffet jeg meg en stor kjele til bruk på induksjon.


Stor og blank, klar til bruk, ganske billig, men hvor skal jeg lagre den? Et evig spørsmål i ei leilighet med begrenset plass.

Så var altså alt på plass for ei deilig erter suppe kokt på knoke.

Brun og fristende til en billig pris

Den ser jo fin ut der den ligger, men har du ikke lært hvordan man behandler et så spesielt kjøttstykke(strykningsstykke som slakterne sier), så kan den virke underlig.

De damene som har levd ei stund har nok ingen problemer, ertersuppe hører med i basiskunnskapen vår. Denne suppa har ei lang historie og den har vært like mye brukt i det sosiale livet som lapskaus. 

Så kommer vi endelig til oppskriften, dette er slik jeg lager den, og mengden av de forskjellige ingrediensene er nesten likegyldig.

OPPSKRIFT

1 hel pakke tørre gule erter

1 svineknoke, salt eller røkt(annet salt eller røkt kjøtt)

1 purre

gulerøtter 

kålrot 

sellerirot

1 vanlig gul løk

lauvbærblad, 

timian

salt/pepper

Først legger du ertene i vann over natta. Neste dag legger du knoken i en kjele med kjølig vann, vannet skal dekke knoken godt. (derfor stor kasserolle)

Hvis du ikke skal bruke svoren på knoken skjærer du det bort. La resten av fett være på, det som du synes er for mye taes av når det er ferdig kokt. Kok opp dette, demp så varmen slik at det kun syder i kasserollen, ca 85-90 C, den skal nå stå slik i ca 3 t. Imens kutter du grønnsakene opp.

 Underveis, etter ca 1,5 t, heller du ertene oppi krafta, ertene må siles og skylles før de helles i, sammen med grønnsaker. Husk å få alt opp i temperatur igjen for resten av koketida ca 2 t.

Ta knoken opp og skjær kjøttet i passe biter, hell dem opp i suppa før du smaker til med salt og pepper.

Denne suppa kalles og "Husmannskost" og det som passer best å servere til er flatbrød og Øl. Kjenner allikevel mange som med gleder spiser vanlig brød og drikker vann til. 

Jeg har nå suppe for hele våren 2021, takket være fryseboksen. Trygt og godt.

Klikk her for mer tradisjonsmat.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

KALVESTEK I LEIRGRYTA