SITRON OG PISTASJEKJEKS

SELV I EN PRESSET SITUASJON SÅ STÅR  JEG HER OG LAGER MAT.

Jeg er presset fordi jeg er midt i en pakke og  flytteprosess. Så hvorfor lage småkaker nå? Svaret er veldig enkelt, når jeg er stresset så er matlaging min måte til å finne avspenning og klare å trekke pusten.


Har tidligere skevet om hvor mange mislykkede småkaker/kjeks jeg har laget, la meg si det med en gang, dette er ikke en av dem. De var absolutt vellykket, vel verdt å dele.


Pyntet med revet sitron og hakket pistasje. 
OPPSKRIFT
ca 40 stk
240 gr romtemperert smør(margarin)
250 gr sukker
2 egg
300 gr mel
1 ts bakepulver
1 klype salt
1 ts vaniljevaniljesukker
1 sitron, revet skall og saft
1 gr finhakket pistasjenøtter

Rør smør og sukker luftig, 2 egg, 1 av gangen. Rør inn hvetemel med bakepulver, vaniljesukker og salt.
En litt løs deig, har du i mer mel blir kjeksene tørrere. Klarer du å forme pølser slik deigen er blir kakene lettere og sprøer. Form til pølser som du skjærer skiver av, 
Stek på ca 200 ℃ til guldenbrune.
Hvis du fryser deigen til disse gode kjeksene, så kan du få dem nystekte hver gang du trenger dem. Deigen er da også lettere å jobbe med.
Gode? Ja, selvsagt, jeg trenger ikke flere bekreftelser enn mine trofaste tur venninner som sa klar ifra, disse er gode.

Klikk her for flere småkaker

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?