RÅKREM VAR EN NY OG DEILIG SMAKSOPPLEVELSE

FOR MANGE, MANGE ÅR SIDEN, FØRSTE GANG JEG SMAKTE DETTE

Fremdeles er det en nydelig krem å ha til frukt av forskjellig slag.

Dengang da jobbet jeg på et storkjøkken, langt hjemmefra. Det var mye nytt å lære og mange nye smaker å utforske. Alle gjorde inntrykk på en eller annen måte.
Denne gangen skal jeg ta frem en liten lekkerbisken jeg lærte om dengang.

Tidligere i høst var jeg så heldig å få noen nydelige og lekre små plommer.
Dengang reiste jeg hjem så fort jeg kunne for få dem på glass, hermetisert og bevart for framtidig bruk. Nå nærmer nyttårsaften seg med gode venner rundt bordet  og "fremtidig bruk" er her og nå.

Lettpisket kremfløte var et klart valg for denne anledningen, likeså vaniljeis, men som så ofte før så dukket gamle matminner opp med enda et alternativ.

Denne av meg,  forlengst glemte råkremen, som smakte så godt, den velger jeg til å avslutte vårt lille, forsøksvis, luksøriøse nyttårsmåltid.

Det er ikke noe ulempe at det er utrolig enkelt å lage.

Myk, lekker og nydelig

Oppskrift
3 dl kremfløte
3 eggeplommer 
3 ss sukker
2 ss portvin/Vaniljestang

Liker du konjakk bedre? Da bruker du det, vil du ikke bruke alkohol, den er kjempegod uten. Lykke til

Pisk egg og sukker til eggedosis. Stivpisk kremfløte og vend dem forsiktig inn i eggedosisen. Smak til med portvin.

Så fort og så lett, og til slik en jubel. slik hørtes det: namming og mming, og "nydelig, nydelig", jubel er lavmelt, vi er jo siviliserte. Ja, ja iallefall de av oss som ikke er nordlendinger.

Klikk her for flere desserter.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?