LAKSEMOUSSE, DET HØRES GANSKE LUKSURIØST UT,

MEN TRO MEG, DET ER GANSKE ENKELT OG BILLIG

Gode matopplevelser dukker opp de rareste plasser. Jeg har det sånn at jeg liker å smake på mat jeg ikke har smakt før. 
For ei ukes tid siden var vi på en tur med ei av fergene som går her fra Vestfold til Sverige. Vi spiste middag fra buffeen der, en veldig tradisjonell opplevelse, stort sett uten overraskelser. 
Denne gangen derimot sto der et fat med delikat pyntede loffskiver med noe ukjent på. Selvsagt fulgte de med på min tallerken og de smakte nydelig.

De ble grundig studert, og jeg visste at dette kunne jeg forsøke på eget kjøkken.

Det som toppet disse skivene av ristet brød var laksemousse og lodderogn med pynt.
Jeg satte igqang med først å lese oppskrifter fra forskljellige kokker og forskjellige blogger. Tilslutt måtte jeg lage min egen som passet i mengde og smak for vårt bruk. Fredagens aperitif nærmet seg.
Slik så mitt forsøk ut
Oppskrift
ca 250 gr ørret/laks
1,5 dl creme fraich
1 ss sitronsaft
dill
Lodderogn
Gressløk
salt og pepper

Del fisken i mindre biter, ha alt sammen i en hurtigmikser og kjør til alt er godt blandet. Denne porsjonen ble på ca 6-7 dl og den stivnet fort i kjøleskapet. Jeg ristet små skiver grovt brød som ble brukt som underlag. Hadde og gått tom for dill, så pynten ble gressløk. 

Det var det hele, men siden det var første gangen jeg laget dette derfor så jeg at der var forbedringspotensiale.

  • Noe av fisken kunne være kuttet i større biter og blandet i helt til slutt.( for utseendet skyld)
  • Man kan og bruke rømme
  • Røkt fisk kunne være brukt i ca halvparten.
  • Med sprøytepose hadde det vært penere
  • Med dill hadde smaken vært annerledes kanskje mer spennende
Spørsmålet gjenstår, hvordan smakt det og hvordan ble det mottat av smakspanelet?
Det smakte aldeles nydelig. En fornøyd ektemann og en fornøyd hustru hygget seg i den innerste stua og tenkte at vi var heldige som hadde enda mer av moussen igjen av kjøleskapet. 

Klikk her for flere oppskrifter på fingermat. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?