SITRON KREM ELLER LEMONCURD?


ER DET SÅ NØYE ? DET ER DET SAMME HVA DU VIL KALLE DET, DET HAR EN ALDELES LEKKER OG DEILIG SMAK, OG DET ER NOK FOR MEG.

Hvis du ikke har vært borti denne kremen, så har du noe tilgode. Hvis du har smakt det før, da vet du hva jeg snakker om.
For et par dager siden var jeg i et selskap med del damer som, blandt mye annet lager god mat. Der ble det servert en gammel kjenning, sitronkrem. Det er utilgivelig av meg at jeg har glemt å lage denne nydelige kremen. Derfor er det godt at jeg ble minnet på dette.
Du får lyst til å smake gjør du ikke.

Altså satte jeg igang. Først fant jeg fram til den gamle oppskrifta som jeg hadde brukt tidligere. Den finnes her
Kan huske at den ikke ble helt vellykket, så derfor tenkte jeg det var lurt å finne en ny oppskrift.

Oppskrift:
2,5 dl freskpresset sitron og appelsinsaft
2 Sitroner finrevet skall av
300 gr sukker
2 egg sammenvispet 
1 eggeplomme sammenvispet

Du bruker en kjele, glassbolle, el. lignende og setter den i en større kjele hvor du ha fylt vann. Bunnen i den minste må ikke komme i kontakt med vannet.
Husk å vaske og tørke sitronene og appelsinene før du river skallet.

  1. Smelt sukker og smør sammen først
  2. Så tilsetter du sitronsaft og skall og rør dette godt sammen
  3. Umiddelbart etterpå tilsetter du de sammenvispede eggene. Sil eggen for de inneholder klumper av egghvite.
Dette neste er kritisk: sitronblandingen skal nå varmes forsiktig opp under stading omrøring og må ikke på noe tidspunkt koke.
Dersom dette går for fort eller hvis vannet i den store kjelen kommer i kontakt med den lille kjelenså vil eggene koagulere og bli eggerøre isteden for sitronkrem.
La sitronblandingen kose seg på lav varme mens du jevnlig rører. Den vil etterhvert begynne å tykne og da er det spesiellt viktig å røre jevnlig. Pass på mot slutten, står det for lenge kan du også få eggerøre.
Hele denne prosessen tar ca 40-50 min. Sitronkren\men er ferdig når den henger på baksiden av ei tresleiv. eller du kan bruke den gamle testen som når man lager gele av bær: Ha ei skje sitronkrem på en tallerken og la den stå noen minutter. Trekk en skje over og dersom den ikke flyter sammen, er den ferdig.

Avkjøl sitronkremen og fyll den på rene glass, dette har en holdbarhet på ca 2 uker.
Hvordan bruker man så dette? Ikke på kjøtt eller fisk, ikke på grønnsaker og pasta. 
Prøv det på nesten alt mulig ellers, kjeks, rundstykker, kaker, desserter, marengs og is.
En ting har jeg skjønt.....
Dette kommer aldri til å vare til påske, lurer bare på hvor mye kalorier det er i dette.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?