I DAG KAN DET KANSKJE SMAKE MED LAMMECURRY

DET TENKER JEG, DET ER JO EI GOD STUND SIDEN OG NÅ HADDE DET SMAKT MED STERK MAT

I dag har jeg hatt en deilig tur langs deler av den flotte kyststien som Turistforeninga har stelt og merket for oss her i Larvik. Været har vært helt fantastisk, strålende sol med opp til 20 C i skyggen. Til å være midten av oktober så kjennes det veldig rart. Årsakene prøver vi å ikke tenke for mye på.  Vi får heller gi vårt bidrag til miljø med å bruke mindre plast f.eks.

I dag hadde vi med matpakke og kaffe. Får vi ferten av en kafe, så går vi dit.
Turfølge var som vanlig damene jeg har gått tur sammen med i flere år. Andre damer holder seg med syforening, bokklubber osv.osv. Min venninneklikk går.
Av og til synger vi i kor, av og til passer vi barnebarn og reiser til syden med nye kjærester. Men vi prøver å holde onsdagen hellig for venninneturer. 
Så går vi hvert til vårt og jeg til mitt som er middag for to.
Gyllent og lekkert


Oppskrift til 4 personer
500-600 gr lammekjøtt i biter
2 løk i generøse biter
600 g kokosmelk
1 dl vann
2 fedd finhakket hvitløk
1 finhakket chili
1 ss frisk ingefær revet
1 sitron revet skall eller 
1 sitrongress 
1 ss tomatpure 
2 ss rød currypasta
2 gulrøtter i skuiver
1 rød paprika i strimler
1/2 brokkoli i små buketter
1 ss fiskesaus
2 ts brunt sukker
1 lime saften av 
1 ts gara masala
1 neve chashewnøtter Hakket
salt og pepper må smakes til.
frisk koriander

Skjær opp lammekjøtt og grønnsaker som angitt, slik at du har alt klart før du setter i gang. Jeg har brukt ferdig oppskjært kjøtt av lammelår, som var merket fårekål kjøtt. Mendu kan selvfølgelig benytte lammelår i skiver om du vil.
Brunlammet i litt nøytral olje, legg til side. Ha kjøttet i ei gryte med lokk med vann,kokosmelk, løk ydder. La koke ca 30 min. Ha så resten av ingridiensene i og la det koke ca 1 t under lokk. 

Server dette med ris og nanbrød. en deilig krydret lammegryte uten å være for sterk.
Passer til å drikke litt øl til.

Klikk her for flere gryteretter, her for mer curry eller her for oppskrifter med lam.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?