JEG HAR LAGET SHEPHARD`S PIE

DET VAR EN HELT NY OPPLEVELSE FOR MEG. VEL, JEG HAR SELVSAGT HØRT OM DENNE ENGELSKE MIDDAGSRETTEN.

Av en eller annen grunn har denne matretten på en måte lenge vært i min bevissthet, men aldri steget til overflaten fra bevissthetens ukjente dyp. (Oh, det var nesten poetisk).
Hvis jeg skal, på en måte, presentere denne retten, så kan jeg si at den er  Engelsk tradisjonell mat. Ikke på noen måte elegant eller forseggjort. Enkel smakfull hverdagsmat, laget av de vanlige hverdagslige tingene som vi alle har lett tilgjengelig.

Det første man gjør er å lage en type kjøttragu med grønnsaker og krydder.


Dette er 1. trinn
Her er de forskjellige stadiene presentert. 


Her kommer trinn 2.
Dette bildet viser da jeg var kommet halvveis i å dekke kjøttsausen med potetmos.


Her er Shephards`pie ferdig og klar for en varmende og koselig middag.
Her kommer oppskriften:
Først potetmos:
Denne er helt etter det behovet du har
Kok halve poteter møre i lettsaltet vann. Mos dem med en rotmoser og spe med H-melk, smør og salt og pepper.

KJØTTRAGU
4-500 gr kjøttdeig 
1 dl grønne erter
1 stor gulrot
1 løk
1 ss maizenna
lauvbærblad
soyasaus
1 stjerneanis
5 dl buljong
Salt/pepper

Stek løken og legg den til sides i en kjele. Stek så kjøttdeigen mens du klemmer den i mindre biter. Kutt gulrøttene i små terninger. Bland så løken, ertene, gulrotbitene og krydderet. Hell over buljongen og la dette koke i ca 20 min. Avkjøl litt før du fortsetter. Hell så raguen i en ildfast form, deretter dekker du dette med et lokk av potetmos.
Strø overbrødrasp, og revet ost, helst en med litt sterk smak feks. parmesan. Sett inn i forhåndsvarm stekeovn ca 220 C. 
Server med en frisk enkel salat, med vinagrette.

Frisk grønn salat
Sprø salat
tomat
vårløk

OPPSKRIFT PÅ KLASSISK VINAGRETTE
 1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 ts dijon sennep

1 ss hvitvinseddik
2 ss olivenolje
Bland alt i et glass med lokk og rist grundig, la gjerne stå en times tid. Hell over salaten rett før servering.

Utrolig god og smakfull rett, vi koste oss.

En ekstra fordel med denne kjøttraguen er at den kan varieres med smak. Vi er glad i sterk mat så jeg finhakket chili i raguen. Istedet for grønnerter kan mais være et godt alternativ.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?