CASSOULET, HVA ER NÅ DET?

ENDA EN AV DE STORE SMAKSRIKE FRANSKE GRYTENE ELLER FORM

Denne hadde jeg såvidt bare hørt om. Min gamle kjenning Andreas Viestad hadde en artikkel om denne formen i Dagbladet tidligere.
Den inneholdt flere av de tingene jeg er begeistret for, f.eks grove smaksrik pølser som vossakorv. Confiterte andelår, grønnsaker og hvite bønner.
Avisen ble borte før jeg fikk tatt vare på oppskriften, så da var jeg på egen hånd.
Etter å ha lest 3-4 forskjellige forslag Cassoulet, så skjønte jeg at jeg måtte gjøre det på min måte. En innviklet og arbeidskrevende oppskrift, 
Passe biter
 Så grove må pølsene være, det fins veldig mange typer og smak og behag bestemmer her som alltid ellers, men det lønner seg å jakte på god kvalitet og smak. Den spanske choritzopølsa f.eks. har en smak som ikke passer så bra. 


Her ligger de, blanke med sprøtt skall

Det ferdige resultatet har et ganske tiltalende utseende.
Slik ble den tilslutt
Så kommer min hjemmelagede oppskrift


For 4 stk.
CASSOULET i dyp ildfast form
2-3 bokser hvite bønner
3 gulrøtter i skiver
2 store løk  kuttet smått
1 stilk selleri i små biter
2 fedd hvitløk finhakket
1 boks flådde knuste tomater
4 confiterte andelår
400 gr bacon
1 ring grov pølse
knivsodd nellik
salt/pepper
Brødrasp

Bouquet garni(bunt med urter), timian, rosmarin, løpestikke, lauvbærblad.
Knytt dem sammen med bomullstråd og legg i gryta. Fisk opp før servering

Fremgangsmåte:
Kutt baconet i terninger og brun dem. Pølsene deles i passe biter de og andelårene skal og brunes godt i stekepanna. Kok ut stekepanna og ta vare på vannet. Sil vannet fra bønnene, men behold det. Bland bønner, løk, hvitløk, gulrøtter, tomatene og krydder. Varm opp dette i ei gryte uten å koke noe særlig.
Varm opp stekeovnen til 180 C 
Bruk ei ildfast form med høye kanter og legg halvparten med bønnene med grønnsaker i først, legg kjøttet oppå og så resten av bønnene på toppen. All vesken fra bønnene og den utkokte panna helles over i forma. Det er svært viktig at det er ganske fuktig. Dryss overflaten lett med brødrasp, sett formen i ovnen, den skal steke i ca 2 t.
Underveis røres stekeskorpen inn i retten flere ganger. Hver gang drysser du over nytt lag med brødrasp. Pass på å ha over ekstra væske, enten fra bønnene eller buljong.
Den siste skorpen skal bli gyllen og pen før du serverer. 
Når du serverer passer det aller best på fransk måte med en baquett til. Det er også verdt å huske at det drikkes mye godt øl i Frankrike og. Dette går altså bra med enten øl eller rødvin. Skulle ikke bli særlig overrasket om det går fint med vanlig kildevann og.
Dette er utrolig smakfullt og godt, men helt ærlig jeg skulle kanskje ha ventet til en sen iskald og kulsen høstkveld. Det er mektig mat med mange smaker.  
Klikk her for mer franske gryter



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?